Du vil bli skremt når du får vite hva dette blekket er laget av

Det er i hvert fall målet med kampanjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En helseorganisasjon i Thailand har sammen med eksperter fra Det medisinske fakultet ved Chulalongkorn University laget en kampanjevideo som skal få røykere til å stumpe sigaretten for godt.

Videoen «Message from the lungs» er skapt ved hjelp av tjære som ble hentet fra lungene til langvarige røykere og omgjort til blekk.

Dette er første gang noen har laget blekk av tjære fra røykernes lunger.

- Vi har lykkes med å hente ut svart stoff fra røykernes lunger og gjort det om til blekk. Deretter har vi tatt blekket over i små flasker og fått blekket ut i det offentlige rom. Dette er spesielt for å rekke ut til nåværende og potensielle røykere slik de kan se hvordan tobakk kan skade lungene og kroppen, sier en talsmann til The Independent.


- Interessant og sterk
Kampanjen har fått mye oppmerksomhet. 

• Se video øverst i sak!

- Dette er en interessant og sterk film, sier Hilde Skyvulstad, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet,  til Dagbladet.

- Kunne det vært aktuelt med en lignende kampanje i Norge?

 - Helsedirektoratet har i sine tobakkskampanjer lagt vekt på både hvorfor slutte, som denne filmen er et typisk eksempel på, og på å vise hvordan man kan slutte.

Stor nedgang i antall dagligrøykere
- Vi har i de siste par årene også lagt stor vekt på involvering av røykere når vi utvikler kampanjer. Det er viktig for oss at kampanjene er tilpasset norske røykere. Kunnskapen om røyking og helseskader er stor blant røykere i Norge, og det har vært behov for å vise forskjellige måter å slutte på. Vi ønsker å støtte folk i å ta bedre valg og legge til rette for gode valg. Dette gjør vi både gjennom kampanjene, og gjennom andre virkemidler som avgifter og lovreguleringer. For eksempel har det kommet nye bestemmelser om tobakksfri skoletid, røykfrie inngangspartier og en generell regel om at barn har rett til et røykfritt miljø.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi vurderer kontinuerlig innholdet i våre kampanjer ut fra hva vi ønsker å oppnå og hvilken målgruppe vi skal nå, sier Skyvulstad.

Hun legger også til at det har vært en stor nedgang i antall dagligrøykere i Norge.

- Norge har hatt en rekordstor nedgang i antall dagligrøykere sammenliknet med andre europeiske land (OECD/Eurostat, sammenlikner Norge med 34 andre europeiske land). Antall dagligrøykere er halvert de siste ti årene, og er nå nede i 13 prosent. 

STERK FILM:Hilde Skyvulstad, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, sier til Dagbladet at den thailandske kampanjevideoen er interessant og sterk. Foto: Rebecca Ravneberg/Helsedirektoratet
STERK FILM:Hilde Skyvulstad, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, sier til Dagbladet at den thailandske kampanjevideoen er interessant og sterk. Foto: Rebecca Ravneberg/Helsedirektoratet Vis mer