Duket for gigantisk priskrig

Ekstremlavpriskjeden Lidl vil etablere seg i Norge. Samtidig går det mot fusjon mellom de kooperative dagligvarekjedene i Norden. Resultatet kan bli et lavprisråkjør vi aldri har sett maken til.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Den gigantiske lavpriskjeden Lidl er på full fart inn i Norge. Dermed kan både Rema-Reitan, Rimi-Hagen, Coopen og de andre i den norske dagligvarebransjen forberede seg på økt konkurranse.

Den tyske kjeden har over 4000 filialer verden over og omsetter for nærmere 100 milliarder kroner årlig. Nå søker de norske ledere.

Lidl har allerede etablert seg i Sverige, og signalisert at de vil åpne 60 butikker. I Halmstad bygger selskapet et 30000 kvadratmeter stort logistikksenter.

- Ekstrem lavpris

- De er gigantiske. Lidl er et selskap som driver med ekstrem lavpris, ikke bare på matvarer. I forhold til oss har de et begrenset sortiment, men de kjører prisene til bunns. De kjører en stram utgiftslinje uten markedsføring. Vi anser dette som en utfordring, sier Terje Gulbrandsen i Haakon Gruppen til Dagbladet.

Lidl er kjent for å drive hemmelighold. Selv ikke totalomsetningen er offentlig.

Samtidig går det mot en fusjon mellom de kooperative dagligvarekjedene i Norden. Neste helg gir landsmøtet iCoop Norge sitt svar når det avholdes i Stavanger. Samtidig skal danskene bestemme seg. Svenskene har allerede sagt ja.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer