Duket for gigantisk priskrig

Ekstremlavpriskjeden Lidl vil etablere seg i Norge. Samtidig går det mot fusjon mellom de kooperative dagligvarekjedene i Norden. Resultatet kan bli et lavprisråkjør vi aldri har sett maken til.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den gigantiske lavpriskjeden Lidl er på full fart inn i Norge. Dermed kan både Rema-Reitan, Rimi-Hagen, Coopen og de andre i den norske dagligvarebransjen forberede seg på økt konkurranse.

Den tyske kjeden har over 4000 filialer verden over og omsetter for nærmere 100 milliarder kroner årlig. Nå søker de norske ledere.

Lidl har allerede etablert seg i Sverige, og signalisert at de vil åpne 60 butikker. I Halmstad bygger selskapet et 30000 kvadratmeter stort logistikksenter.

- Ekstrem lavpris

- De er gigantiske. Lidl er et selskap som driver med ekstrem lavpris, ikke bare på matvarer. I forhold til oss har de et begrenset sortiment, men de kjører prisene til bunns. De kjører en stram utgiftslinje uten markedsføring. Vi anser dette som en utfordring, sier Terje Gulbrandsen i Haakon Gruppen til Dagbladet.

Lidl er kjent for å drive hemmelighold. Selv ikke totalomsetningen er offentlig.

Samtidig går det mot en fusjon mellom de kooperative dagligvarekjedene i Norden. Neste helg gir landsmøtet iCoop Norge sitt svar når det avholdes i Stavanger. Samtidig skal danskene bestemme seg. Svenskene har allerede sagt ja.

- Vi tar ingenting for gitt. Men dersom det skulle bli fusjon, kan jeg garantere at forbrukerne vil få merke dette i form av lavere priser. Dessuten vil vi stå sterkere overfor framtidige konkurrenter, sier informasjonsdirektør i Coop Norge, Bjørn Kløvstad.

- Kynisk kjede

Coop-direktør Kløvstad kjenner Lidl godt. Sortimentsmessig likner de på Obs.

- Dette er en kynisk kjede. Norge er allerede et tøft marked for lavprisvirksomhet, og det overrasker meg at de vil etablere seg her. Jeg tror det er nødt til å skje ved at de kjøper opp en av de eksisterende kjedene, sier han.

Smart Club, Bunnpris og Europris kan være aktuelle partnere.