Selger for dårlig:  Ford tar drastiske skritt for å få fart på salget av Focus Electric. Foto: Øystein Byberg/Hegnar.no
Selger for dårlig: Ford tar drastiske skritt for å få fart på salget av Focus Electric. Foto: Øystein Byberg/Hegnar.noVis mer

Dumper prisen på ny bil med minst 50.000

Nå er det mulig å gjøre kupp på flunkende ny elbil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Så langt i år er det registrert hele 6.669 elektriske biler i Norge, med Tesla, Nissan og Volkswagen i tet med firesifrede salgstall.

Én modell som selger heller dårlig er Ford Focus Electric, som det bare er registrert 53 av i 2014.

Sjefen for Ford i Norge, Steve Kimber, sier til Hegnar.no at de er skuffet over salget av bilen. Ford har derfor kuttet prisen med 50.000 kroner for å få fart på salget. Det mener Kiimber er meget konkurransedyktig i dagens marked.

- Vi har ikke noe salgsmål for Focus Electric, annet enn at vi vil selge flere, sier han.

Kimber slår fast at Focus er en populær bil med utmerket kjøredynamikk, noe også den elektriske utgaven har.

Slik Hegnar.no ser det, har Focus hatt tre hovedproblemer i forhold til den store segmentvinneren Nissan Leaf. Focus Electric har dårligere rekkevidde (162 km vs 199 km), dårligere bagasjeplass (237 liter vs 350 liter), samt ingen mulighet for hurtiglading.  Den kjappeste ladelløsningen (32 ampere) tar tre-fire timer.  Prisen har heller ikke vært spesielt gunstig, før nå.

Ute hos forhandlerne er det nå mulig å gjøre gode Focus Electric-kjøp. Undertegnede kom over en variant hos forhandleren RøhneSelmer på Ensjø i Oslo, hvor prisen er kuttet med hele 59.000 kroner.

En helt ny 2014-modell Focus Electric med gammel listepris på 288.660 kroner er nå til salgs for 229.600 kroner inkludert vinterhjul.

Det siste priskuttet fra Ford innebærer også at det finnes mange feilprisede brukte Focus på markedet. Det ligger for øyeblikket 14 brukte biler til salgs på Finn.no.

En optimistisk forhandler i Rogaland har lagt ut en brukt 2014-modell for 277.000 kroner. Selv en amerikansk 2012-modell til salgs hos en privatperson går for en høyere pris enn en helt ny, norsk bil fra forhandler.

Er du på jakt etter Ford Focus Electric, er det med andre ord mulig å prute voldsomt. Det er selvfølgelig kjedelig for de som betalte full pris, som ser at en ny bil over natten blir 20 prosent billigere.

De mest populære elbilene så langt i år (OFV-tall per 5.5.14): 1. Tesla Model S: 2.264 2. Nissan Leaf: 2.038 3. VW e-up: 1.003 4. BMW i3: 894 5. Citroën C-Zero: 169 6. Mitsubishi I-MiEV:  163 7. Peugeot iOn: 53 8. Ford Focus: 53 9. Renault ZOE: 23 10. Renault Fluence: 8
Flere nyheter Elektrisk Ford Focus endelig priset
Ford satser på miljø - vi har prøvekjørt bilene
Ford Focus Electric skal stjele Leaf-kunder