PØLSEFEST:  Alt tilbehør til pølsene presses nå ned i pris mellom lavpriskjedene. Ketchup og sennep er nede i fem kroner og billigversjonen av sprøstekt løk nede i to kroner. Foto: Ralf Lofstad / Dagbladet
PØLSEFEST: Alt tilbehør til pølsene presses nå ned i pris mellom lavpriskjedene. Ketchup og sennep er nede i fem kroner og billigversjonen av sprøstekt løk nede i to kroner. Foto: Ralf Lofstad / DagbladetVis mer

Dumper prisene på 17. mai-varer

- Ikke like ille som den vi hadde til påske.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ja, nå skjer det igjen. Velkommen til en ny priskrig. Julas priskrig ble anklaget for å være et hån mot produsentene og ernæringseksperter reagerte da smågodtprisene gikk i gulvet i påska.

Denne gangen er det 17. mai-varene lavpriskjedene presser ned prisene på. Dette gjør at du kan få flagg til en krone, ketchup og sennep til en femmer og potetsalat til fire kroner.

«En liter vaniljeis fra Hennig-Olsen er dumpet fra 37,90 literen til 15,50», skriver Agderposten, som først påpekte priskrigen.

- Det er tøffere nå enn det noen gang har vært mellom lavpriskjedene, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi til Dagbladet.

Ny priskrig Dagbladet rykket ut fra våre kontorer på Hasle i Oslo og til nærmeste lavprisbutikk. Og visst var det sprøstekt løk på tilbud, til to kroner.

Kiwi og Bunnpris bekrefter at de nå har en priskrig om 17. mai-varene. Kiwi selger en pakke First Price wienerpølser til 13,30 og Bunnpris selger grillpølser til 15 kroner og pølsebrød til 8 kroner.

- Det er ikke like ille som den vi hadde til påske, så langt, sier prisansvarlig Richard Høgnes i Bunnpris.

- Det er jo priskrig hver dag mellom lavpriskjedene, men den tilspisses alltid i forbindelse med høytider. Og nå er det ganske ville priser på de produktene som er viktig for 17. mai. Spesielt det siste året har det blitt enda tøffere konkurranse i forbindelse med sesong og høytid, sier Arvin.

Selger med tap Coop Norge representerer Prix og Coop Extra i lavpriskampen.

- Vi oppfatter ikke at det er noen spesiell situasjon nå om dagen. Det er fri priskrig, det er det hver eneste dag, hvor vårt mål er å være blant de billigste kjedene i Norge, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge til Dagbladet.

- Vi skal være konkurransedyktige på pris, så vi følge konkurrentene vår hver eneste dag, legger han til.

- Vi følger markedet tett for å sikre at våre kunder får 17. mai og pinsehandelen til laveste pris på Rema1000, skriver prissjef Stian Mårdalen i Rema1000 i en e-post til Dagbladet.

Kiwi innrømmer at de nå selger med tap.

- Ja, når vi selger flagg til én kroner, så... Det koster jo litt mer å produsere dem, sier Arvin i Kiwi.

DEN DYRESTE TIL FEM KRONER:  Her er to typer sprøstekt løk fra en Kiwi-butikk i Oslo. Den ene til 5,50, den andre til 2,10 kroner. Foto: Ralf Lofstad / Dagbladet
DEN DYRESTE TIL FEM KRONER: Her er to typer sprøstekt løk fra en Kiwi-butikk i Oslo. Den ene til 5,50, den andre til 2,10 kroner. Foto: Ralf Lofstad / Dagbladet Vis mer