Duppeditten deg

De som har forsvart seg mot moderne teknologi ved å holde fast i papirbøker, gikk på en smell da forlagssjef William Nygaard lanserte en elektronisk lesemaskin. Samtidig oppsto det en annen gruppe i den andre enden av skalaen, som nå heller vil dø enn å bli sett lesende på noe som helst annet enn siste modell av Nygaards duppeditt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For alle oss andre gjelder det mer enn noen gang å forsvare vår frihet mot tingenes tyranni.

Produsentene selger oss selvbilder knyttet til tingenes utforming (som heter design på norglish) og deres funksjon. De svære, dyre annonsene i riksavisene med tette bilder av mennesker og kryptisk mobilbudskap som kjøres akkurat i disse dager, er et godt eksempel. Fra før kjenner vi til stresset de unge påføres av merkeklærne de må uniformere seg med. Det er ikke nytt at klær skaper folk eller at ting signaliserer identitet. Det nye er omdreiningshastigheten og mengden av nye identiteter som kan kjøpes for penger.

  • Etter 2. verdenskrig ga den asketiske organisasjonsfanatikeren Alfred Sloan, som ledet General Motors, sin ledende utformer, Harley Earl, i oppdrag å gi de amerikanske forbrukerne det de helst ville ha, biler med nye utformingsgrep. Kritikeren Stephen Bayley skriver at bilene som Earl utformet, «ble skapt som et direkte resultat av konsernets strategi om å stimulere folks drømmer». Earl startet sin karriere med å lage spesialbiler for filmstjernene i drømmefabrikken Hollywood. Av alle unyttige og innholdsløse utformingsgrep, er Earl-bilenes halefinner blitt stående som selve symbolet på drømmeselgerens ran av forbrukerens tid og penger.
  • Det er ingen strategi å flykte ut i skogen og opp i trærne (som nå på grunn av lesemaskinen ikke lenger trenger å hogges ned når Jan Kjærstad skal bringes ut til folket) for å komme bort fra alt dette. Jeg har verken savnet kulehodet eller rettetasten til IBM en eneste dag etter at de havnet på museum. Det finnes en hel serie duppeditter som gjør arbeidet morsommere og betalingen av regninger mye enklere. Problemene oppstår både for dem som ikke vil ha noe med det hele å gjøre, og for dem som har meldt seg på i konkurransen om hvem som alltid har den minste og kraftigste. Begge grupper terroriseres på sitt vis av duppedittene og av dem som selger dem.
  • Nå for tida er det «vis meg din mobiltelefon, og jeg skal si deg hvem du ringer til». Mens du i fjor følte deg som Universets Herre når du trakk opp den flate Nokiaen med opptrekksantenne, blir det i år øyeblikkelig så god plass rundt deg når den modellen hentes fram at du kan få akutt angst for store plasser. Beundringen trekkes mot den som har en liten sølvblank dings som ringer hjem bare du hvisker til den. Da gjelder det å holde fast ved at det vesentlige er hva som vitterlig blir sagt i telefonen. Som i Nygaards lesemaskin bør det handle om innholdet, selve boka du leser i maskinen, ikke maskinen selv. Her ligger frigjøringen fra duppedittenes ran av din tid og lommebok, og utgjør grunnlaget for en strategi du kan bruke når du kontinuerlig teppebombes med impulser hvis eneste hensikt er å skape et behov du ikke tidligere har hatt.
  • For litt siden handlet det om elektroniske planleggere som ved hjelp av batterier med kort levetid kunne gjøre nesten det samme som en helt batterifri og mye lettere sjuende sans fra Almanakkforlaget til under 50 kroner. Nå koster de elektroniske 60 ganger mer enn det, og kan gjøre litt mer, men stadig på batteri, og aldri i sollys. De kan koples opp og koples til, og du kan få små nyhetssnutter på skjermen hvis du bare logger inn, plasserer i oppgraderingsboksen og gjør mange andre ting som både tar tid å lære og tid å gjøre.
  • Det koster mer enn armen å holde seg moderne siden de som kjøper først, også betaler mest av både utviklingskostnader og introduksjonsreklamen. Men du kan få både glede og nytte av alle de morsomme duppedittene dersom du holder fast på at det bare er innholdet som gir varig stimulans, og ellers vurderer nøye om det er en halefinne du er i ferd med å skaffe deg.