DVD – Det Var Det

Nå er det avgjort hvilken DVD-spiller du skal kjøpe neste gang du skal oppgradere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den store kampen om det nye høydefinisjonsformatet for DVD er i praksis over. Sony vant. Så enkelt kan man oppsummere meldingen fra USA i helga, da produksjonsselskapet Warner Brothers annonserte at de kom til å gi ut sine framtidige filmer på Sonys Blue-ray teknologi, og ikke på Toshiba og Microsofts HD-DVD.

Det kampen har dreid seg om, er hvilken teknologi som skal brukes i neste generasjons DVD-spiller, de som kan dra nytte av høydefinisjons-mulighetene i alle de nye flatskjermene vi har kjøpt det siste året. Som vanlig klarte ikke industrien å bli enige om en standard, og presenterte i stedet to konkurrerende teknologier for forbrukerne – de som likte å gjette på hva som til slutte ville overleve, kunne kjøpe det ene eller andre. De fleste med fornuft i skolten ble sittende på gjerdet og vente til seierherren var klar. Få ting er jo mer pinlig for førstekjøperne enn å ha utgått taperteknologi i stua.

Egentlig var den store DVD-krigen nærmest en omkamp fra opptaksteknologiens barndom, da videokassettene vi husker slåss med Sonys Betamax system. Sony hadde det beste produktet, men VHS hadde best markedsføring. Betamax døde, VHS fikk markedet alene.

Når Sony nå gikk ut i krigen igjen, var de fast bestemt på ikke tape på samme ydmykende måte igjen. De sikret seg bred spredning av sin versjon ved å inkludere en dyr Blue-ray-spiller i hver eneste PlayStation 3. Samtidig bearbeidet de filmselskapene: For å selge Blue-ray-spillere, måtte de ha filmer å tilby, og filmrettighetene er det filmselskapene som sitter på. De sikret seg kontrakter med Disney, MGM og 20th Century Fox, mens konkurrentene fra Toshiba sikret seg filmselskaper som Paramount og Universal.

De avtalene var ikke akkurat billige: Paramount og Dreamworks skal ha mottatt nærmere en milliard kroner for å distribuere eksklusivt på HD-DVD.

Men så var det Warner Brothers. Dersom Sony og Blue-ray vant enerett til å publisere deres filmer på sitt system, ville de ha 70 prosent av markedet: Med Walt Disney, 20 Century Fox, MGM og Sony på laget fra før ville seieren i praksis være et faktum. Delegasjoner fra de forskjellige leirene toget inn og ut av kontorene til Warner for å vinne kontrakten. Og ingen vet ennå hva Warner har mottatt fra Sony for å velge side. Billig var det neppe. Men filmindustrien skjønte at de var best tjent med at det raskest mulig ble enighet om et system – tre forskjellige typer DVD-er i butikkene er upopulært hos forhandlerne og forvirrende for forbrukerne.

Knapt hadde oppstyret lagt seg rundt Warner-avtalen, før Financial Times kunne annonsere nok et slag i ansiktet for HD-DVD: Filmselskapet Paramount har i sin avtale med HD-DVD-produsentene en klausul om at de kan skifte til Blue-ray dersom Warner gjorde det. For forbrukerne rydder det litt opp: Nå kan man kjøpe Blue-ray utstyr og være rimelig sikre på at systemet vil overleve noen år. Med et system, fra flere leverandører vil prisene synke og utvalget av film bli større, og prisforskjellen mellom vanlig DVD og Blue-ray-DVD vil krympe. Mens konkurrenten HD-DVD har tapt. Det formatet har i beste fall har ei framtid som lagringsformat på PC-er.