Dyp krise

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Styrmannen og skipperen på hurtigbåten «Sleipner» feilnavigerte og kjørte båten opp på skjæret den 26. november i fjor. Dette slo granskingskommisjonen under ledelse av lagmann Arild Eidesen fast i går. Forholdene og båtens tilstand gjorde det ikke umulig å navigere. Men «Sleipner» skulle aldri befunnet seg på havet med passasjerer om bord denne kvelden. Sjøfartsdirektoratet skulle ikke ha sertifisert båten med det utstyret og den mannskapstreningen som rederiet HSD hadde ansvaret for. Disse konklusjonene feller en hard dom over ledelsen i HSD som i dag holder et krisemøte i Bergen, og over sjøfartsdirektøren og hans inspektører.
  • «Sleipner»-kommisjonens rapport er den andre i løpet av få dager som avdekker alvorlig svikt hos statlige kontrollmyndigheter og driftsselskaper. Først kom rapporten om Åsta-ulykken, og nå den om «Sleipner». Begge har påvisninger som minner uhyggelig om hverandre. Sikkerhetssystemene i viktige deler av norsk samferdsel er i dyp krise.