Dyr revolusjon

Er det så farlig med hermetikkaviser når du har Internett?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Etter et par avisfrie dager på hytta styrter familien ned til bygda for å kjøpe påskeaftens nye utgaver av tabloider og alt annet som smaker av trykksverte. Det demper ikke avishungeren at vi har vært online 24 timer i døgnet, Dagsnytt har oppdatert verden hver time og Dagsrevyen har oppsummert nyhetsdøgnet hver kveld. Kanskje gjør det også noe med psyken å sitte innestengt med storfamilien i tett snødrev et par døgn. Da synes ei ny avis god å klamre seg til etter at de gamle er gjennomleste.

Men lyset slukner i øynene når leserne får vite at produktet de har mellom hendene er ferdiglaget lenge før de dro til fjells, og før den siste avisa de kjøpte. Nyheter skal ikke bare være nyheter, de skal være ferske nyheter. Hermetikkavisene blir trykket i et nyhetsmessig limbo uten holdepunkter i det nyhetsdøgnet etermediene rammer inn.

Det er selvfølgelig gammeldags i 2008 med avisfrie dager og hermetikkaviser, men Internett har ennå ikke revolusjonert nyhetstilfanget slik det ble spådd for noen år siden, ifølge den årlige rapporten fra amerikanske Excellence in Journalism. Både medieeksperter og lesere ventet at Internett skulle føre til en demokratisering i form av nye stemmer, andre kilder og vinklinger og simpelthen flere nyheter. Blogger og uavhengig journalistikk skulle gjøre tradisjonell nyhetsjournalistikk til gammelt nytt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer