SELGES: CargoNet vil selge fem til ti av sine lokomotiver av typen Di8. Prisen skal være om lag fire millioner kroner per lokomotiv. Norske selskap har ikke fått tilbud om å kjøpe lokomotivene. Foto: Samfoto/Scanpix
SELGES: CargoNet vil selge fem til ti av sine lokomotiver av typen Di8. Prisen skal være om lag fire millioner kroner per lokomotiv. Norske selskap har ikke fått tilbud om å kjøpe lokomotivene. Foto: Samfoto/ScanpixVis mer

Dyre lokomotiv på billigsalg

Statseide CargoNet vil selge dyre diesellokomotiver billig til utlandet. Norske konkurrenter er ikke tilbudt å kjøpe dem.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bjarne Wist, direktør for strategi og informasjon i CargoNet, bekrefter overfor Dagbladet at selskapet er i forhandlinger om selge ut flere mellomstore diesellokomotiv.

- Vi må, som alle andre kommersielle bedrifter, vurdere hva vi har og trenger av utstyr, sier Wist til Dagbladet.

Lokomotivene som skal selges - eller avhendes, som CargoNet velger å si - er av type Di8, og ble kjøpt nye fra Siemens på skattebetalernes regning i 1995/96 av NSB.

De mellomstore diesellokomotivene kostet nærmere 30 millioner kroner per stykk da de ble kjøpt inn.

Rimelig pris
Dagbladet får opplyst at CargoNet i dag er i forhandlinger om selge lokomotivene for om lag 4 millioner kroner per stykk.

Personer med innsikt i pris på diesellokomotiver hevder det er en svært rimelig pris.

Noe som på det sterkeste blir avvist av Bjarne Wist:

- Salg av våre diesellokomotiv har ikke noe med billigsalg å gjøre. Vi selger utstyr som vi ikke har bruk for. I markedet har det både i Norge og utlandet vært kjent siden 2003 at CargoNet ønsker å avhende disse lokomotivene.

- Er prisen fire millioner per diesellokomotiv?

- Forhandlinger og pris kommenterer vi av prinsipp ikke. CargoNet er et kommersielt selskap, sier strategi- og informasjonsdirektøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2002 ble CargoNet skilt ut som et eget kommersielt selskap fra NSB - Norges statsbaner.

- Vi fikk da med blant annet diesellokomotivene fra NSB som en del av avtalen, sier direktør Wist.

- Passer ikke inn
CargoNet begrunner forhandlingene om salg av fem til ti diesellokomotiver med at selskapet ikke har bruk for dem.

- Det er ikke skrevet kontrakt om salg, men det er korrekt at vi vurderer å selge, sier Wist.

CargoNet vil ikke kommentere Dagbladets opplysninger om at et salg til et selskap i Wales på det nærmeste er klart.

- Vi kommenterer ikke pris eller kjøpere i en salgsprosess. CargoNet er et kommersielt selskap som ønsker å få en mest mulig rett pris for materiell vi avhender. Betingelser rundt ett salg kommenterer vi ikke. Dette er ren forretning for CargoNet, sier Bjarne Wist.

Flere av CargoNets private konkurrenter i Norge sliter i dag med gammelt og slitt materiell. Disse skal ikke ha fått tilbud om å kjøpe lokomotivene til samme pris som selskapet CargoNet nå forhandler med.

- Det har vært kjent i markedet at lokomotivene er til salgs, sier Wist. På det åpne markedet skal leieprisen for et mellomstort diesellokomotiv være minst to millioner kroner årlig.

KOMMERSIELLE: Vi er en kommersiell bedrift og selger det vi ikke har bruk for, sier strategi og informasjonsdirektør Bjarne wist i CargoNet. Foto: CargoNet
KOMMERSIELLE: Vi er en kommersiell bedrift og selger det vi ikke har bruk for, sier strategi og informasjonsdirektør Bjarne wist i CargoNet. Foto: CargoNet Vis mer