Dyre lokomotiv på billigsalg

Statseide CargoNet vil selge dyre diesellokomotiver billig til utlandet. Norske konkurrenter er ikke tilbudt å kjøpe dem.

SELGES: CargoNet vil selge fem til ti av sine lokomotiver av typen Di8. Prisen skal være om lag fire millioner kroner per lokomotiv. Norske selskap har ikke fått tilbud om å kjøpe lokomotivene. Foto: Samfoto/Scanpix
SELGES: CargoNet vil selge fem til ti av sine lokomotiver av typen Di8. Prisen skal være om lag fire millioner kroner per lokomotiv. Norske selskap har ikke fått tilbud om å kjøpe lokomotivene. Foto: Samfoto/Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Bjarne Wist, direktør for strategi og informasjon i CargoNet, bekrefter overfor Dagbladet at selskapet er i forhandlinger om selge ut flere mellomstore diesellokomotiv.

- Vi må, som alle andre kommersielle bedrifter, vurdere hva vi har og trenger av utstyr, sier Wist til Dagbladet.

Lokomotivene som skal selges - eller avhendes, som CargoNet velger å si - er av type Di8, og ble kjøpt nye fra Siemens på skattebetalernes regning i 1995/96 av NSB.

De mellomstore diesellokomotivene kostet nærmere 30 millioner kroner per stykk da de ble kjøpt inn.

Rimelig pris Dagbladet får opplyst at CargoNet i dag er i forhandlinger om selge lokomotivene for om lag 4 millioner kroner per stykk.

Personer med innsikt i pris på diesellokomotiver hevder det er en svært rimelig pris.

Noe som på det sterkeste blir avvist av Bjarne Wist:

- Salg av våre diesellokomotiv har ikke noe med billigsalg å gjøre. Vi selger utstyr som vi ikke har bruk for. I markedet har det både i Norge og utlandet vært kjent siden 2003 at CargoNet ønsker å avhende disse lokomotivene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer