(Dagbladet): Bjarne Wist, direktør for strategi og informasjon i CargoNet, bekrefter overfor Dagbladet at selskapet er i forhandlinger om selge ut flere mellomstore diesellokomotiv.
- Vi må, som alle andre kommersielle bedrifter, vurdere hva vi har og trenger av utstyr, sier Wist til Dagbladet.
Lokomotivene som skal selges - eller avhendes, som CargoNet velger å si - er av type Di8, og ble kjøpt nye fra Siemens på skattebetalernes regning i 1995/96 av NSB.
De mellomstore diesellokomotivene kostet nærmere 30 millioner kroner per stykk da de ble kjøpt inn.
Rimelig pris Dagbladet får opplyst at CargoNet i dag er i forhandlinger om selge lokomotivene for om lag 4 millioner kroner per stykk.
Personer med innsikt i pris på diesellokomotiver hevder det er en svært rimelig pris.
Noe som på det sterkeste blir avvist av Bjarne Wist:
- Salg av våre diesellokomotiv har ikke noe med billigsalg å gjøre. Vi selger utstyr som vi ikke har bruk for. I markedet har det både i Norge og utlandet vært kjent siden 2003 at CargoNet ønsker å avhende disse lokomotivene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger