DYRERE MED LANGTUR: Regjeringen vil øke flypassasjeravgiften for reiser ut av Europa til 200 kroner. For reiser innenfor Europa vil de redusere den fra 83 til 75 kroner. Foto: NTB Scanpix
DYRERE MED LANGTUR: Regjeringen vil øke flypassasjeravgiften for reiser ut av Europa til 200 kroner. For reiser innenfor Europa vil de redusere den fra 83 til 75 kroner. Foto: NTB ScanpixVis mer

Dyrere å dra på langtur

Regjeringen dobler flypassasjeravgiften på reiser ut av Europa.

I forslaget til statsbudsjett går regjeringen inn for endringer i den omstridte flypassasjeravgiften.

Forslaget er å redusere avgiften på reiser i Norge og Europa til 75 kroner, men å øke den til 200 kroner for reiser utenfor Europa. Ifølge NTB skal målet til regjeringen være å ha en mer miljøvennlig profil på flyreiser.

«Regjeringen foreslår en provenynøytral omlegging av flypassasjeravgiften slik at flyreiser ut av Europa får en høyere sats på 200 kroner per passasjer mens øvrige reiser får en lavere sats på 75 kroner per passasjer. Det tas sikte på at endringene iverksettes 1. april 2019» heter det i forslaget til statsbudsjett.

Hør Dagbladets ferske klimapodcast her:

«Provenynøytralt» betyr at omleggingen av avgiften, verken vil gi større eller mindre inntekter til staten. Det er bare en endring i profilen på avgiften.

Todeling for ferieøyer

Flypassasjeravgiften ble innført i 2016. Den var da 80 kroner pluss moms, og har siden økt til 83 kroner, ifølge NTB.

Regjeringen skriver at de legger opp til en todeling av avgiften når det gjelder områder som geografisk ligger langt unna Europa, men som likevel anses som en del av EU.

Kanariøyene, Madeira og Azorene vil få den lave avgiften, mens Réunion, Guadeloupe, Martinique, Fransk Guyana, Mayotte og Saint Martin får den høye avgiften.

- Betyr ingen ting

- Dette betyr at det blir bittelitt billigere å fly i Norge og Europa, og at avgiften for å fly til for eksempel Asia og USA dobles, sier Espen Andersen, førsteamanuensis på BI.

- De dyre billettene vil da blir litt dyrere.

Andersen mener avgiften ikke kommer til å få noen som helst betydning, verken for hvor mye folk reiser, eller hvor de velger å legge reisene.

- Den har ingen betydning for folks reisevaner. Vi flyr verken mer eller mindre på grunn av denne avgiften, så miljømessig betyr den ingen ting. Vi nordmenn reiser som bare rakkeren, og det eneste som ville hjulpet for å redusere antallet flyreiser, er å skattlegge flydrivstoff, sier Andersen.

- Det er en avgift som ble innført for å få mer penger i statskassa, men som har blitt hengt litt på miljøvern, sier han.