Dyrere konjakk

Samtidig som Gardermoen åpner som ny hovedflyplass, øker prisene på taxfree-kvoten betraktelig. Årsaken er de skyhøye husleiene Luftfartsverket forlanger for butikkene på flyplassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Det er du og jeg som må betale for gigantutbyggingen av Gardermoen. Selv ikke taxfree-posen slipper unna Luftfartsverkets iver etter å tjene penger. En flaske god konjakk blir 36 kroner dyrere på «nye» Gardermoen enn i taxfree-butikken på Fornebu. En flaske whisky øker med rundt ti kroner. Bakgrunnen for prishoppet er Luftfartsverkets skyhøye husleier.

Dyrest

- Det er riktig at prisene vil stige når den nye hovedflyplassen åpner, sier direktør Runar Berthelsen i SAS Trading - som har eneretten til alt taxfree-salg på samtlige norske flyplasser. Generelt vil de fleste varene i SAS' taxfree-butikker på Gardermoen øke med fire- fem prosent. Men trolig vil SAS Trading beholde de «gamle» prisene på Værnes, Flesland, Sola, Kjevik og Torp. I alle fall en stund.

Det billigste er å kjøpe taxfree-kvoten om bord i flyene. For eksempel hos charterselskapet Premiair, som ligger langt under flyplassbutikkene i pris.

Økt toll

Det er ikke bare på selve Gardermoen prisene på alkohol og tobakk øker. Torsdag setter myndighetene opp tollsatsene for innførsel av alkohol og tobakk. Tollsatsen på en flaske vin øker fra 25 kroner til 43 kroner, brennevin fra 190 til 240 kroner, og tar du med deg 100 sigaretter over kvoten går tollsatsen opp fra 70 kroner til 190 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer