DYREPARKEN hadde nesten 1 million besøkende i fjor. Her fra Thorbjørn Egners Folk og røvere i Kardemomme by. Strenge tante Sofie og ex-røveren Kasper, Foto: Berit Keilen / NTB Scanpix
DYREPARKEN hadde nesten 1 million besøkende i fjor. Her fra Thorbjørn Egners Folk og røvere i Kardemomme by. Strenge tante Sofie og ex-røveren Kasper, Foto: Berit Keilen / NTB ScanpixVis mer

Dyreparken i Kristiansand

Dyrisk inntjening

Dyreparken i Kristiansand fikk nesten én million besøkende i fjor.

(Kapital:) Dyreparken i Kristiansand knuser for tiden alle andre familieattraksjoner i Norge i besøkstall. Familieparken rommer nå både en Kardemomme by, en Hakkebakkeskog og et Kaptein Sabeltann-land.

Til sammen hadde hele parken over en million besøkende i både 2016 og året før. 2015, samme år som Hakkebakkeskogen ble introdusert, ble tidenes beste besøksår med hele 1.025.096 besøkende. Parken ble svært godt besøkt også i 2017, men tallet nådde ikke helt opp til millionen.

Parken tjener gode penger. Nærmere bestemt ble det 28,9 millioner kroner i overskudd i 2016 av en omsetning på 429 millioner kroner. Det var tidenes beste så langt.

Året før var overskuddet 28,8 millioner kroner og omsetningen 379,5 millioner kroner.

Salgs- og markedsdirektør i Dyreparken, Anniken Bjørnstad Schjøtt, vil ikke ut med hva tallene for fjoråret endte på, men røper at det blir resultater i nærheten av rekordene.

– For 2017 blir det resultater i nærheten av de to årene før, sier Schjøtt.

Hun tilføyer at 2017 ser ut til å ende med tidenes nest høyeste overskudd (etter 2016).

De økonomiske resultatene er da lagt sammen for fem selskaper: Dyreparken Utvikling, Dyreparken Hotel, Dyreparken Overnatting, Dyreparken Eiendom og Dyreparken Areal. Alle eies av Braganza AS, som igjen eies av Braganza AB. Til sammen utgjør disse fem selskapene det eierne selve kaller Dyreparken-konsernet.

Under denne paraplyen finner man både Kardemomme by, badeland, sjørøverland (Kaptein Sabeltanns Verden), en Hakkebakkeskog og en norsk bondegård som heter KuToppen. Blant bestselgerne i parken er Kaptein Sabeltanns sommerforestillinger og konseptet “Dyrepasser for en dag”.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tallet på besøkende har hoppet fra 800.000-tallet i 2013 og 2014 til over millionen i 2015 og 2016.

Det henger trolig sammen med blant annet filmatiseringen av barneboka Hakkebakkeskogen av Thorbjørn Egner. I 2016 gjorde Qvisten Animasjon boka til tegnefilm, og året før fikk Dyreparken et område som het Hakkebakkeskogen. I 2017 ble dette utvidet med kulisser fra filmsettet fra den nye animasjonsfilmen. I settet kan den besøkende oppleve ulike scener fra filmen, som bestemor Skogmus sin flytur og Bamsefars 50-årsdag.

I fjor gikk filmen om Hakkebakkeskogen på danske kinoer, noe Dyreparken selv håper kan gi nok et løft i 2018. Det kan kanskje også biografien til Dyreparkens største “kjendis”, apen Julius. Apen som svinger seg i toppen av et tre fylte 38 år i jula, og fikk sin egen bok i 2017. I 2018 blir også KuToppen til film – igjen takket være Qvisten Animasjon. Alt dette kan gi økte besøkstall, håper Schjøtt.

Dessuten kommer det et nytt spøkelseshus i Kaptein Sabeltanns Verden. Det åpner i juni og byr ifølge reklamen på knirkende trapper, gyngende gulv, slim, rotter, rare lukter og teknologi “som visker vekk skillet mellom drøm og virkelighet”. I 2018 venter også en totalrenovering av Dyreparken Hotel. Nyhetene koster vel 25 millioner kroner, og vedlikeholdet rundt 10 millioner.

Flere økonominyheter:

John Fredriksen på farten - bestiller flere skip
Slik bruker Zlatan millionene sine