Dyrt å handle billig-bil

De billigste bilene har de dyreste delene. Biler som selges prisgunstig med «nettopris», har ofte rådyre delepriser. Vi kjøper deler for rundt to milliarder kroner i året. Og det er delene bilbransjen tjener mest på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den billige bilen kan bli dyr å eie. Når Suzuki selger sine «folkebiler» billig - så er det ikke folkepriser på deler. Til en Baleno koster delene det samme som til en BMW i 5-serien eller Volvo 940. Norske bileiere bruker i gjennomsnitt deler for 1200 kroner i året - og dette er bilbransjens seddelpresse.

Billig tysk

Dagbladet har fått delepriser fra Bilimportørenes Landsforening. Den har samlet inn priser på 37 av de mest vanlige delene bilkjøperne har brukt for.

Vi har bearbeidet tallene - fjernet deler som ikke finnes på alle biler - og summert dem. Konklusjonen er:

  • Prisforskjell på 100 prosent på deler for biler i samme prisklasse.
  • Tyske biler (bortsett fra Mercedes) har billige deler.
  • Biler med lavt salg har dyre deler. Unntaket er Toyota og Nissan, som også har dyre deler.
  • Den tidligere påstanden om at japanske biler har dyrere deler stemmer ikke lenger. Nå er det prisforskjell mellom merker, ikke mellom land.

Rådyr baklykt

Eier du en billig bil som en Nissan Primera koster baklykta deg den nette sum av kr 1894. Til sammenlikning er prisen for baklykt til en mye dyrere Mercedes E kr 768. I tillegg må du betale for å skifte selve lykta.

Dyr er også baklykta til Nissan Maxima med kr 1796, mens biler i samme prisklasse som Audi A6 har en pris på kr 611. Dyrt er det også å kjøpe baklykt den meget billige Suzuki Swift. Lykta koster kr 1470, mens tilsvarende til den større og dyrere Suzuki Baleno koster kr 632. Dyre lykter har også Volvo V70 med kr 1542, Chrysler Stratus med kr 1519 og Citrokn XM med kr 1367. For da ikke å snakke om prisen for et sidespeil til en Nissan Maxima - til den nette sum av kr 1931 og Volvo V70 med kr 2470.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Virkelig billig er det å knuse baklykta på en Skoda Felica. Den koster bare kr 391.

Ikke-originale deler

Til merker som Jeep og Nissan er det dessuten meget liten import av ikke-originale deler, så i slike tilfeller har du bare én leverandør - merkeforhandleren.
En enslig låsesylinder til en Mercedes koster den nette sum av kr 2165. Det er virkelig dyrt, selv sammenliknet med andre biler i samme prisklasse. Til en BMW i 5-serien er prisen bare kr 689, mens eieren av en Nissan Maxima må ut med kr 1630 og eieren av Peugeot 605 må betale kr 1150.

Heldig er den som eier en Seat Ibiza og må skifte låsesylinder. Den koster nemlig bare kr 83. Det er også billig låsesylinder til Citrokn.

Påvirker premien

Dyre delepriser betyr mye for hvor mye du betaler i forsikring på bilen. Landets forsikringsselskaper er de klart største kundene av deler. Men de sender regningen til deg.
Prisen på en forskjerm varierer enormt fra kr 3493 til en Range Rover til kr 830 til en Lada. Det er dyrt når en forskjerm koster over kr 2000 umontert og uten lakk.

Dette er bilene som har forskjerm som koster over kr 2000: Citrokn XM, Ford Scorpio, Jeep Cherokee, Mercedes, Lancia og Volvo V70. Forskjermen til billigbilen Hyundai Sonata koster kr 1974.