Dyrt og deilig

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

PRISER: Toget til Gardermoen er billig - og dyrt. Tar du det nye flyplasstoget, blir prisen cirka 120 kroner en vei. Det blir norsk rekord for en reise på 19 minutter. Men tar du et ordinært tog som bruker mye lengre tid, blir prisen trolig den halve. Det blir parkeringshus på Sentralstasjonen, men foreløpig uvisst hva parkeringen vil koste. Du må nok regne med minst 120 kroner pr. døgn. Skal en familie på to voksne og to barn reise til flyplassen med spesialtoget, kommer reisen tur-retur på rundt kr 800. Skal du ta drosje til og fra stasjonen, må du regne med minst 1000 kroner. Da er det mye billigere å kjøre egen bil og parkere på Gardermoen til 320 kroner for en hel uke.

REISETID: Flyplasstoget tar 19 minutter. Raskere kommer du nesten ikke til flyplassen i helikopter. Det er bare 50 meter fra stasjonen på Gardermoen til terminalen - så raskt vil det gå når du først kommer deg til stasjonen. Og det er ingen køer og du skal kunne stole på at det vil ta 19 minutter hver gang.

BAGASJEHÅNDTERING: Du må selv slepe med deg all bagasje til innsjekking på flyplassen. Inn på stasjonen - inn i toget - ut av toget - inn i ekspedisjonsbygningen, og det er mange trapper og hindringer underveis. Togene har dårlig bagasjeplass, og det er trange innganger. Best er det for reisende med lett bagasje. Det hadde vært ønskelig med en form for reisegodsordning. KOMFORT: Flytoget har ypperlig komfort. Gode seter og bra luft. Det blir ingen plasser for røykere. TV-skjermer om bord vil fortelle om flytrafikken på Gardermoen. Sentralstasjonen er stor og det blir langt å gå fra T-bane og trikk. Kortere fra parkeringsplass og taxi. På Gardermoen er det kort vei til flyene. Men det er åpen stasjon.

TILGJENGELIGHET: Om du ikke bor på stasjonen er det vanskelig å komme til og fra. Det er mange trapper og nivåforskjeller. Trafikkforholdene rundt sørsiden av Sentralstasjonen er de mest vanskelige i Oslo. Det er trange rundkjøringer og alt er «midlertidig». Fra T-banen og fjernbuss får du nesten «marsjmerke» etter turen til flytoget. Passasjerer som ankommer fra fyplassen kommer på forskjellige plattformer.