Dødsulykker i trafikken

Dystre tall: - Ubehagelig utvikling

Ikke siden 2008 har like mange mistet livet i trafikken i mai-måned. Én gruppe skiller seg ut blant ofrene.

DØDSULYKKE: En mann i 40-årene omkom etter en front-mot-front-ulykke mellom en personbil og et vogntog på E6 ved Olavsgård i lillestrøm i april. Foto: Annika Byrde / NTB
DØDSULYKKE: En mann i 40-årene omkom etter en front-mot-front-ulykke mellom en personbil og et vogntog på E6 ved Olavsgård i lillestrøm i april. Foto: Annika Byrde / NTB Vis mer
Publisert

- Utviklingen vi har sett i det siste gjør sterkt inntrykk på oss alle, sier kommunikasjonssjef Cecilie Bryner i Trygg Trafikk til Dagbladet.

Dødsulykkestatistikken for mai er dyster lesing.

21 mennesker mistet livet i trafikken - det høyeste tallet siden 2008, da 28 omkom i trafikkulykker samme måned.

Og bare de siste dagene har tre personer mistet livet i to ulykker.

Kirsti Nedregård (51) og Kathrine Krogen (47) døde da to biler fredag kveld kolliderte i Blindheimtunnelen på E39 i Ålesund. Samme dag døde en kvinne i 30-årene etter en utforkjøring på E16 ved Sundvollen i Hole kommune.

De tre er blant totalt 49 personer som så langt i år har mistet livet i trafikkulykker - nær en dobling fra i fjor.

- Det er en ubehagelig utvikling som gjør oss bekymret. Vi tenker selvsagt ekstra på alle dem som nå blir rammet, sier Bryner.

Kan være en forklaring

Foreløpig er det lite informasjon om årsakene til de siste månedenes ulykker. Likevel har Tryg Trafik gjort seg noen tanker.

- Vi vet at det var mange singelulykker i mai, altså der kun ett kjøretøy er involvert. Ofte skyldes det uoppmerksomhet eller for høy fart. Det har også vært mange møteulykker.

Dessuten tyder statistikk over nyregistrerte biler på at mange har skaffet seg bil under pandemien. Flere biler på veiene øker muligheten for at enda flere farlige situasjoner kan oppstå, sier kommunikasjonssjefen.

- Det kan også da være flere sjåfører uten så lang trening bak rattet.

- Bekymringsfullt

Samtidig, påpeker Bryner, er mange av de omkomne i de siste månedenes ulykker menn over 55 år. I mai var 18 av de 21 omkomne menn, og 13 av dsse var 55 år og eldre.

- Dette er en trafikantgruppe som generelt har mye kjøreerfaring, så det er bekymringsfullt at så mange i denne gruppen omkommer i trafikken.

Motorsykkelsesongen er også godt i gang. Fem av de 21 omkomne forrige måned var godt voksne MC-førere.

- Dette er en sårbar gruppe i trafikken og det er viktig at motorsyklistene tar ansvar for sin egen sikkerhet, sier Bryner.

NON STOP: En fotgjenger blir involvert i en trafikkulykke i Brasil. Non Stop TV med Sondre Rahm og Christian Wehus. Vi lager Norges beste viralprogram som daglig gir deg de mest spektakulære klippene du ikke vil gå glipp av! Vis mer

Nå har Tryg Trafik flere råd til folk som skal ferdes i trafikken:

  • Vær fokusert mens du kjører. Ikke les meldinger eller snu deg brått til barna i baksetet når du kjører.
  • Dersom du skal på langtur bør du investere et kvarter før du kjører på å sjekke at alt er forsvarlig pakket i bilen, at alle bruker bilbeltet riktig og at barna blir sikret riktig i bilstoler
  • Stress minst mulig. Er du stresset tar du ofte farlige valg
  • Husk å holde så stor avstand til bilen foran at du kan bremse trygt ned

Trafikkforsker: - Kanskje ikke så unormale

Helt siden 70-tallet har antall dødsulykker i Norge gått nedover, viser trafikk fra Statens vegvesen. Rundt år 2000 døde flere enn 300 personer i trafikken hvert år.

Siden 2017 har tallet ligget på rundt 100 eller lavere enn dette.

- Derfor må vi spørre oss om det har vært unormalt få dødsulykker de siste årene. I så fall kan det hende at årets tall ikke er så unormale som man kanskje skulle tro, sier forsker Alena Katharine Høye ved Transportøkonomisk institutt.

Hun forsker på trafikksikkerhet, og står bak to rapporter utarbeidet for Statens vegvesen om forklaringer på ulykkesutviklingen.

Pandemi-teorier

I dette prosjektet fant forskerne forklaringer for rundt halvparten av nedgangen i ulykker:

  • Fartsnedgang over tid
  • Bedre personsikkerhet for personbiler
  • Atferdsendringer, som lavere risikotaking blant unge
  • Veitiltak, som utbygging av veier med skille mellom kjøreretningen

De største faktorene som forklarer ulykker er fart, rus og uoppmerksomhet.

- Man kan selvfølgelig spekulere på om folk holder høyere fart etter pandemien, eller om det er mer «sosial kjøring» av den typen der flere ungdommer sitter i samme bil på vei til eller fra fest. Men det er for tidlig å konkludere, sier Høye om årets dødstall.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer