E-generasjonen kommer

»

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

E-generasjonen har lite med moropiller og morgenklubber å gjøre, men er betegnelsen på 201 millioner internettbrukere verden over. De har lite felles i inntekt, kjønn, alder eller utdanning, men er likevel en svært homogen gruppe - på nettet.

Lite sjarmerende trekk

Fellestrekket er at det meste skjer via Internett: Shopping, banktjenester, jobbsøking, e-poster til venner og kolleger. De planlegger fritid og ferie på nettet og lar seg underholde av spill, musikk og video lastet ned fra verdensveven. Men det er ikke gjort i en håndvending å få kloa i denne gruppen forbrukere, mener administrerende direktør på BEA Systems norgeskontor. Det har hans firma som har bestilt undersøkelsen.

- E-brukerne er den mest ufølsomme og minst lojale kunden du kan tenke deg. Samtidig finnes det ikke noe større marked enn å nå nettopp denne gruppa, sier Henriksen. Han mener at den største feilen norske nettfirmaer gjør er å tenke for smått:

- De fleste tror at kundene fins i Stor-Oslo. Derfor legger de ikke opp til at man kan handle fra resten av Norge, Norden eller hele Europa for den saks skyld.

E-generasjonen:

  • Krever adgang til personaliserte tjenester 24 timer i døgnet/sju dager i uka.
  • Har ingen toleranse for feil, nedetid, eller ustabile, trege og statiske hjemmesider.
  • Nettstedene skal ha rask og enkel selvbetjening, pålitelige transaksjoner og være tilgjengelige. Alle produkter og tjenester skal være personalisert.
  • Notorisk illojale; Hvis et nettsted ikke oppfyller forventningene er konkurrenten bare et lite klikk unna.

E-mesterskap

BEA-systems vil nå samle erfaringer fra e-generasjonen i 1000-dollarskonkurransen: «fortell-din-e-generasjonshistorie».

Har du tatt e-spranget? Test deg selv!