E-handelen satser på juleshopping

Nettbutikkene har ikke opplevd den suksessen de hadde håpet på, og investorenes tålmodighet har kjølnet og selskapenes kapital er i ferd å gå tom. Nå kommer julehandelen til å bli nettbutikkenes store styrkeprøve.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Julesalget blir den siste sjansen for nettbutikkene til å overleve, skriver Finansavisen.

Årets julehandel på nett vil bli helt avgjørende for om investorene fortsetter å satse på e-handel. Dette skyldes at netthandelen ikke har blitt den suksessen som mange av de såkalte B2C-selskapene spådde. Det er mange som sliter med salg og som lever på nåde fra investorene. Finansavisen skriver at tallene fra flere e-butikker også får investorer til å skygge banen for mer kapitalinnspøytning.

Spådommer om eventyrlig vekst har endret e-butikkenes strategi for å nå kunder. Nå rettes markedsføringen først og fremst til eksisterende kunder, og gigantiske reklamekampanjer for å rekruttere nye kunder blir foreløpig kuttet. I tillegg har aktørene jobbet mye med at julegavene skal komme tidsnok hjem til kundene.