- E-post er useriøst

Samferdselsdepartementet mener elektronisk post inviterer til useriøse henvendelser, og derfor ikke kan tas like seriøst som vanlig post.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Brevet ble sent med tradisjonell post fra Samferdselsdepartementet til Arbeids og Administrasjonsdepartementet (AAD). Samferdselsdepartementet ber om en avklaring fra AAD om hvordan de skal forholde seg til elektronisk post.

- Problemet oppstår når meldingen har mangelfulle opplysninger om avsender. Det hender at meldingene har anonym avsender. Vi har ikke rutiner på å besvare brev elektronisk, og svarfunksjonen i e-postsystemet løser heller ikke det problemet, blant annet fordi avsenderen kanskje sender fra lånt terminal, for eksempel et bibliotek. Det kan videre være et problem å avgrense hvilke meldinger som krever ordinær saksbehandling mot de meldinger som tidligere bare ville resultere i en telefonsamtale. Det kan herunder se ut for at det nye mediet «inviterer» til flere useriøse og lettvinte henvendelser enn papirmediet, skriver Samferdselsdepartementet.

AAD stiller seg undrende til utsagnet om at e-post kan medføre flere useriøse og lettvinte henvendelser. - Vi ser den praktiske begrunnelsen for dette, men slike utsagn kan også tolkes som om alle elektroniske henvendelser til forvaltningen kan betraktes som «useriøse». En slik holdning vil etter vår mening stå i motsetning til regjeringens målsetting om å likestille den papirbaserte og elektroniske kommunikasjon i og med forvaltningen, skriver AAD.

Regjeringen Bondevik har hatt som målsetning å likestille e-post med vanlig post. Denne regjeringen har nå gått av, og det gjenstår å se om den kommende regjeringen har det samme positive syn på e-post.

Dagbladet :på nettet