E-post-søppel brer om seg

Flere og flere opplever at e-postkassen fylles med unyttig mail, såkalt «spam» eller «søplemail». Mesteparten av denne e-posten er ubrukelig reklame fra USA.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norges største Internett-leverandør, Telenor Nextel, spår at «søplemail»-problemet vil bre om seg de neste årene.

- Uønsket reklame sendt som e-post utgjør allerede et av de største problemene for våre kunder, sier systemkonsulent Ina Faye-Lund i Telenor Nextel.

Hun forteller at storbrukere av Internett i ekstreme tilfeller kan oppleve at 50 prosent av all mailen de mottar er uønsket reklame.

For vanlige brukere regner man med at 10 prosent av all mail er uønsket reklame.

E-postreklamen ifører seg mange bekledninger. Noen «spammere» kamuflerer reklame-posten slik at den ser ut som personlig post. Dessuten er det ofte vanskelig å finne ut hvor e-posten er sendt fra, fordi avsender dekker over sporene sine ved å sende via flere tjenere.

Forebyggende tiltak

Men «spamming» kan unngås, forklarer Faye-Lund:

- Det går an å be nettleverandøren sperre e-posttjeneren for post fra tjenere man vet blir brukt til masseutsendelser, sier hun. Flere og flere tjeneradministratorer velger å lukke sin tjener for ekstern masseutsendelse, såkalt «relay». Telenor Nextel lukket sin server i fjor, det vil si at de kontinuerlig svartelister tjenere som brukes til masseutsendelse.

- En konsekvens av svartelistinga er at det kan bli vanskeligere å sende vanlig e-post, sier Faye-Lund, som har disse rådene til dem som vil begrense uønskert reklame-e-post:

  • Når det dukker opp reklame i egne rammer på Internett, og du får spørsmål om å legge igjen e-postadressen din av en eller annen grunn - ikke gjør det.
  • Vær varsom med å legge igjen e-postadressen din i nyhetsgrupper, på IRC-linjer eller andre diskusjonsgrupper.
  • Kontakt din leverandør for et effektivt filterprogram på e-postklienten din mot «søplemail».