HYSJ-SKIP Her er skroget til Etterretningstjenestens nye overvåkingsfartøy Marjata under slep gjennom Bosporosstredet i Istanbul, på vei fra Romania til verftet Vard Langsten i Møre og Romsdal, dit det ankom søndag. Foto: FORSVARET / NTB scanpix
HYSJ-SKIP Her er skroget til Etterretningstjenestens nye overvåkingsfartøy Marjata under slep gjennom Bosporosstredet i Istanbul, på vei fra Romania til verftet Vard Langsten i Møre og Romsdal, dit det ankom søndag. Foto: FORSVARET / NTB scanpixVis mer

E-tjenestenes nye overvåkingsfartøy på plass i Norge

Har kostet halvannen milliard.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skroget er bygd i Romania og er blitt slept derfra til Norge. Søndag ankom det Tomrefjord i Romsdal der verftet Vard Langsten skal bygge skipet ferdig.

- Fartøyet vil bli en viktig brikke i videreføringen av E-tjenestens oppdrag i nordområdene. Det utgjør en moderne kapasitet som skal bidra til å sikre tjenestens informasjonsbehov de neste 30 årene, sier sjefen for Etterretningstjenesten, generalløytnant Kjell Grandhagen.

I 2016 avløser fartøyet dagens Marjata - og får samme navn - som har vært i operativ drift siden 1995.

Strategisk viktig Etterretningstjenesten har operert fartøy for overvåking av militær aktivitet i Barentshavet i snart 60 år. Først med innleide kapasiteter, og fra 1966 med egne fartøy. Dagens fartøy har nådd sin forventede tekniske levetid, og Stortinget vedtok i 2010 å bygge et nytt skip.

- Kontroll med utviklingen i nordområdene er strategisk viktig for Norge. Stortingets beslutning i 2010 om å investere i nytt etterretningsfartøy er et signal om at kontinuerlig norsk tilstedeværelse i disse områdene prioriteres høyt, sier Grandhagen.

Teknisk utfordrende Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) har fått ansvaret for anskaffelse av skipet og utrustningen av det.

- Dette er et interessant og teknisk utfordrende prosjekt. Vår rolle er å sikre at fartøyet blir i henhold til krav fra Etterretningstjenesten. Vi har et usedvanlig godt samarbeid med Vard Langsten, og vi ser fram til å komme i gang med utrustningen, sier assisterende prosjektleder Odd Magne Nilsen i FLO.

Vard Langsten vant kontrakten høsten 2011, etter å ha konkurrert med flere andre norske verft om oppdraget. For Etterretningstjenesten var det spesielt viktig at et norsk verft fikk ansvaret for byggingen.

Verftet i Romsdal bygde også det nåværende Marjata på begynnelsen av 1990-tallet.

(NTB)