RUSHMARERITT PÅ E18: Først ble det en smell etter bråstopp i køen ved Blommenholm. Så begynte det å brenne i motoren. Foto: Joakim Pindsle.
RUSHMARERITT PÅ E18: Først ble det en smell etter bråstopp i køen ved Blommenholm. Så begynte det å brenne i motoren. Foto: Joakim Pindsle.Vis mer

E18-mareritt: Joakim (25) trodde han «bare» hadde kjørt inn i bilen foran. Så ble det full fyr - to ganger

NAF-mann har sett det meste. Og TROR han vet hva som skjedde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Rørlegger Joakim Pindsle (25) fra Sandefjord greide ikke å bremse tidsnok da det ble bråstopp i E18-køen ved Blommenholm inn mot Oslo ved 16.30-tiden torsdag.

Farta var 60 kilometer i timen da han hogg inn bremsene på sin Opel Combo diesel 2008-modell.

Og rundt 40 km/t da det smalt mot bakstussen i bilen foran i køen.

- Det var et skikkelig røsk i sikkerhetsbeltet, men ikke verre enn at det første jeg tenkte på var om bilen kunne kjøres videre. Jeg gikk ut for å prate med han i bilen foran, og så skjer det plutselig: flammer står opp fra motoren, sier sjåføren til Dagbladet.

Etter få minutter

Han anslår at det kan ha gått så lite som to minutter, i lengste fall fem minutter, fra det smalt til det begynte å brenne.

Mot sedvane hadde rørleggeren brannapparat montert inne i bilkupeen, og fikk raskt slukket brannen - trodde han.

DRAMATISK: Noen minutter etter første slokking, sto røy og flammer ut fra motorrommet igjen. Foto: Joakim Pindsle.
DRAMATISK: Noen minutter etter første slokking, sto røy og flammer ut fra motorrommet igjen. Foto: Joakim Pindsle. Vis mer

- Så etter et par minutter er det en forbipasserende som stopper og peker: - det er noe som drypper og brenner under bilen din!

Dramatisk

- Jeg skjønte ingenting, og brannslokningsapparatet var tomt. Det så voldsomt dramatisk ut der i rushet til brannvesenet og politiet kom like etter og fikk slukket den andre brannen. Hva i all verden er det som kan ha skjedd, undrer Joakim Pindsle.

Det eneste han raskt ble helt sikker på, var at bilen ikke var kjørbar.

Dagbladet spør Norges Automobil-Forbunds rutinerte kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen. Han har vært «redningsmann» i NAFs veipatrulje i ti års tid og sett de fleste varianter av hva som kan skje langs veien.

Samme årsak

- Det er heldigvis ikke vanlig, Jeg har kommet til bilbranner under samme omstendigheter noen ganger, og i de aller fleste tilfellene er det ganske lik brannårsak. Det har ikke noe med spesielle bilmodeller å gjøre, sier Engebretsen.

- Kan bensin eller diesel fra lekkasje ta fyr mot varm motorblokk?

- Normalt ikke. Men en kollisjon fører ofte til til overledning, varmeutvikling i ledningsnettet og påfølgende gnister i motorrommet med utgangspunkt fra batteriet. Det første vi gjorde da vi kom til et kollisjonssted da jeg jobbet for veipatruljen, var å klippe eller skru av minusledningen til batteriet. Selv om det ikke var tegn til brann. Uten kontakt med batteriet, er ledningsnettet «dødt» , påpeker Engebretsen.

- Ikke farlig å ta på

- Men hvorfor begynner det å brenne igjen etter første slukking, som i dette tilfellet?

- Varmeutviklingen fra batteriet og strømkabler fortsetter. Eller den første brannen kan ha ført til smelting av plasten i ledningene og nye gnister. Og drivstofflekkasje stopper ikke med brannslokking.

- Bør involverte på et åsted koble fra batteriet selv før profesjonell hjelp kommer?

- Gjerne det. Husk alltid å skru fra minusledningen. Hvis du står med metallverktøy på plusspolen og kommer borti annet metall med skiftenøkkel, risikerer du det som kan føles som et elektrisk støt, og kanskje brannsår på grunn av gnister og varmgang. Husk også at det ikke skjer noe om du berører en batteripol med hånden. Det er ufarlig, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.