E6-opprøret

Trafikken har krevd for mange liv i Gudbrandsdalen. Nå krever bygdefolket ny E6.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

PÅ EN LITEN VEISTUBB i Gudbrandsdalen har 45 personer mistet livet de siste 10 åra. Dødsveien blir den kalt lokalt. På kartet heter den E6. Den viktigste fartsåren mellom Oslo og Møre. Nær sagt alle i dalen kjenner noen som har vært involvert i en ulykke. Foreldre ligger søvnløse og venter på at barna skal komme hjem til avtalt tid. Nå har lokalbefolkningen fått nok. Anført av fire morske ordførere ble det i forrige uke arrangert åpent møte på kulturhuset på Harpefoss. For å sikre sikker transport, var det satt opp buss fra de fleste bygdene i dalen. Ordførerne breiet seg over plakaten med påskriften: Det står om LIV (Signe Navasete).

SELV KJØRER JEG dødsveien minst ti ganger i året på vei til hjembygda Otta. Turen opp fra Oslo går som regel greit - i hvert fall fram til Lillehammer. Den siste strekka er det betraktelig verre. Gudbrandsdalen er til tider et trangt og svingete dalføre. Først og fremst er det tungtransporten som utgjør trusselen. Og utålmodige personbiler. I trafikken er det dessverre ikke slik at alt avhenger av om en selv følger trafikkreglene. Det hjelper - men det skal bare en stresset bilist i motgående kjørefelt til før situasjonen er en helt annen. Det er gjerne en stor trailer som skal forseres. Og på svingete veier med dårlig sikt er marginene små. Veldig små.Som ung sommervikar i lokalavisa Gudbrandsdølen fikk jeg flere ganger se resultatet. Hørte man brannbilen, visste man som regel hva som hadde skjedd. En ny ulykke. I løpet av turist-sesongen endte flere med dødelig utgang. -  Vi har ikke råd til å vente lenger. For jo lengre vi venter med en ny vei, jo flere vil bli drept og alvorlig skadd på denne veistrekningen gjennom Gudbrandsdalen, sier brannsjef Tor Engum i Ringebu og håper statsråden lytter.

DET MESTE HAR vært prøvd for å få ned ulykkestallene. Oppover dalen står fotoboksene tett. Både lokalbefolkning og trailersjåfører kjenner plasseringen. Resultatet er blitt såkalt kengurukjøring. Bremsesporene foran de grå metallboksene forteller at mange holder høyere fart mellom boksene. Derfor er fartsgrensa mellom boksene blitt satt ned. Man har operert med ytterligere fartsbegrensning både sommer og vinter. Og i mange år prøvde man å få godstrafikken over på skinner. Det meste til liten nytte.Nå er det bare ett krav som møter samferdselsministeren: Ny vei. Og da snakker man ikke om litt finpuss her og der. Dølene vil ha flunka ny E6. Drømmen er fire felter, mens kompromisset har to felter og en midtdel som gjør det umulig å kjøre forbi. Løsningen har allerede vært utprøvd på den mest ulykkesbelastede strekka mellom Lillehammer og Hafjell. Så får det bare være at feriekøa i framtida vil slynge seg som en langsom orm gjennom dalen. Da går i hvert fall ikke liv tapt.