Egeland beskyldes for å bløffe om sult

I dokomentaren «Sultbløffen» blir tidligere nødhjelpskoordinator i FN, Jan Egeland, og BBC beskyldt for å varsle verden om en sultkatastofe i Niger som ikke eksisterte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Sommeren 2005 var verdens øyne rettet mot det afrikanske landet Niger, etter at BBCs Hilary Andersson rapporterte om en voksende sultkatastrofe. I dokumentaren TV 2 viser i kveld blir Jan Egeland beskyldt for å bløffe om sultkatastrofen.

Reagerer sterkt

- Jeg ble invitert av TV 2 til å se dokumentaren, og så begynnelsen av den. Jeg reagerer sterkt på det jeg mener er en totalt feil framstilling av meg og av fakta, som er enkelt å sjekke at stemmer i alle tilgjengelige kilder, sier Egeland til Dagbladet.

Fredag forlot han TV 2s lokaler i sinne, uten å ha sett filmen ferdig. Etter det Dagbladet forstår ble han så provosert at han truet TV 2 med injuriesøksmål.

- Jeg kommer ikke til å gå noe videre med dette. De får drive på med journalistikken som de vil. Men TV 2 klarteikke engang å vise meg programmet skikkelig, filmen ble blant annet stoppet gjentatte ganger. Da måtte jeg bare gå. Jeg synes det var litt rart at de skal henge ut meg. Jeg var ikke engang i Niger, men holdt bare to pressekonferanser på forespørsel fra hjelpeorganisasjoner, sier Egeland.

Per Christian Magnus er en av tre som har laget ”Sultbløffen”. Han forteller at det har vært en lang og hissig debatt mellom TV 2 og Egeland om innholdet i dokumentaren.

- Egeland var svært misfornøyd med intervjuene som ble gjort til dokumentaren, og det var en opphetet debatt mellom oss og ham både i forkant av, og på visningen på fredag, sier Magnus til Dagbladet.

Flom av bistand

PROVOSERT:  Fredag forlot Jan Egeland TV 2 sine lokaler i sinne før forhåndsvisningen av dokumentaren «Sultbløffen» var ferdig. Arkivfoto: Scanpix
PROVOSERT: Fredag forlot Jan Egeland TV 2 sine lokaler i sinne før forhåndsvisningen av dokumentaren «Sultbløffen» var ferdig. Arkivfoto: Scanpix Vis mer

På pressekonferansen i 2005 fortalte Egeland at 1, 5 millioner mennesker sultet i Niger, og at barn døde av sult. Årsaken til sultkatastrofen skulle være at fjorårets avling ble ødelagt på grunn av tørke og gresshoppesvermer. Journalister og hjelpeorganisasjoner reiste ned til det ørkenbelagte landet, og pengene strømmer inn til hjelpeorganisasjonene.

I ”Dokument 2”- programmet intervjues en rekke kilder som hevder at hungersnøden ikke var større enn normalt, og at det aldri hadde vært ødeleggende gresshoppesvermer i Niger i 2004.

Den svensk-norske familien Garvi har bodd i Niger siden 1986, og driver en forskerstasjon som jobber med matsituasjonen i landet.

- Jeg har bodd der siden jeg var seks år, og dokumentaren viser det slik det er. Niger er verdens minst utviklede land, så det finnes år som er vanskelige, slik som i 2005. Men la oss spille med åpne kort og snakke sant når vi skal hjelpe noen. Jeg har fortsatt ikke møtt ett menneske som kjenner noen som har dødd av sult, sier Esther Garvi til Dagbladet.

Jan Egeland står imidlertid fast på at all informasjon som ble gitt om sultkatastrofen er korrekt.

- Når TV 2 framstiller det som om jeg overdrev, er det hundre prosent galt. Jeg står ved hvert ord. Hvorvidt MFS (Leger uten grenser) og BBC overdrev, får de stå for, sier Egeland.

- Johanne Sekkenes i MSF sier i dokumentaren at man ikke kan si at det var en generalisert sultkatastrofe i landet, og at voksne og ungdom hadde det nokså greit?

- Det synes jeg er rart, fordi MSF sendte den gang en delegasjon til mitt kontor i New York for å klage på at FN gjorde for lite med sultkatastrofen, forteller Egeland.

Egeland beskyldes for å bløffe om sult

Overfor Dagbladet avviser TV 2 at de har framstilt Egeland feil.

- Vi mener at dokumentaren vår viser at BBC og Jan Egeland tok grunnleggende feil. Det er bare Egeland og BBCs reportere som fortsatt mener det var en sultkatastrofe, sier Per Christian Maguns.

Truet

I dokumentaren får BBCs Hilary Andersson sterk kritikk for sine reportasjer. Selv avviser hun at det ikke var dekning for TV-bildene BBC kringkastet. Etter det Dagbladet forstår har BBC forsøkt å stanse dokumentaren. Ifølge TV 2 reagerte BBC så sterkt at de på et tidspunkt truet med å trekke tilbake tillatelsen TV 2 har til å bruke den engelske stasjonens arkivmaterialen.

- De var klare på at de ville gjøre det som skulle til for å beskytte ryktet til BBC. Ifølge dem har Anderson gjort en kjempejobb, og etter mye fram og tilbake har de sendt oss et skriv der de stiller seg bak henne, og krever at vi tar det med i programmet, sier redaksjonsleder i ”Dokument 2”, Mats Ektvedt til Dagbladet.

Med på bløffen

Ektvedt mener ”Sultbløffen” er blant de viktigste dokumentarene de har laget.

- Vi er med på bløffen selv. Organisasjoner, FN og media bidrar alle til den gale framstillingen av sultkatastrofen. Vi i TV 2 gikk rett i vannet og dekket den såkalte sultkatastrofen helt ukritisk basert på opplysninger fra FN og BBC, uten å sjekke tall og fakta selv, sier han.