«EGO-BILEN» - nå til halv pris

Det er mange som gjerne vil lufte håret denne våren - i en ny kabriolet. Da Stortinget vedtok nye bilavgifter for 1996 ble noen av disse «ego-bilene» de store vinnere. Enkelte kabriolet-modeller fikk prislappen halvert. Nå er det ventelister.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hittil i år er det solgt flere biler uten tak enn i hele fjor. Volkswagen selger mest, med sin Golf kabriolet.

Taperne på bilmarkedet er dem som i fjor betalte kr 301 807 for en Golf-kabriolet man i dag kan få for 236 000.

Bilbransjen utnytter det nye avgiftssystemet og tar nå til Norge kabrioleter med beskjedne motorer.

I fjor kunne Ford bare levere Escort kabriolet med en sint motor på 130HK. Nå kommer det en kabriolet fra Ford med en moderat 90HK motor. Den ser ut som en dyr bil - men prisen er under kr 240 000. Og Ford har merket enorm interesse. I fjor var salget nesten ikke registrerbart.

Den store kabrioletvinneren er likevel den splitternye Mercedes SLK.

En sporty luksusbil som har det meste. Bilen ble først priset til rundt 750 000, men så endret Stortinget bilavgiftene - og dermed blir den nye Mercedes SLK vel 300 000 kroner billigere. En prissensasjon for bilentusiaster med tung lommebok.