Egyptisk avis publiserte karikaturene

Trykte tegningene allerede i oktober. Men nå er de borte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no) Den egyptiske avisen Al Fagr publiserte de omstridte tegningene av Muhammed allerede under fastehøytiden ramadan 17. oktober i fjor.

Men da den populære Kairo-avisen trykte karikaturene fra Jyllands-Posten, var det ingen som reagerte, skriver den respekterte egyptiske bloggeren Sandmonkey.

Det bekrefter også Danmarks ambassadør Bjarne Sørensen i Egypt.

- Tegningerne skapte ikke debatt eller andre reaksjoner i Egypt, sier han til det danske nyhetsbyrået Ritzau.

- Ingen ble opprørt. Ingen nevnte det. Ingen brydde seg, skriver bloggeren i en epost til Dagbladet.no.

- Brukes politisk

Bloggeren mener at myndighetene i Egypt og andre muslimske land nå bruker striden rundt karikaturene for det den er verdt innenrikspolitisk.

- Det måtte vente til den egyptiske regjeringen gjorde en stor sak av hele greia i desember, i håp om å lage et folkeopprør og kanalisere alles oppmerksomhet mot den saken, mener han.

Ifølge bloggeren brukte egyptiske myndigheter bevisst spetakkelet rundt karikaturene for å få fokus vekk fra at regjeringen gjennomfører flere omstridte lovendringer og kutter over 2 milliarder kroner i sosialhjelp til Egypts fattigste familier.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer