IVRIG PILOT: Larry Glazer var en ivrig pilot og leder i foreningen for eiere og piloter av Socata TBM-700. Foto: ARPINGSTONE / WIKIMEDIA COMMONS, BUCKINGHAM PROPERTIES
IVRIG PILOT: Larry Glazer var en ivrig pilot og leder i foreningen for eiere og piloter av Socata TBM-700. Foto: ARPINGSTONE / WIKIMEDIA COMMONS, BUCKINGHAM PROPERTIESVis mer

Eiendomskonge og kona døde i flykrasjen

Kontakten med småflyet ble brutt, så styrtet det i havet utenfor Jamaica.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den amerikanske eiendomskongen Larry Glazer og kona Jane Glazer var de eneste om bord i småflyet som i kveld styrtet i Karibiahavet utenfor Jamaica. Det opplyser ekteparets sønn Ken Glazer til TV-kanalen CNBC, et underbruk av NBC News.

Ekteparet antas nå omkommet.

Meldte om problem Flyet tok av i 16-tida norsk tid, fra Glazer-ekteparets hjemby Rochester i New York, med kurs for Naples i Florida. Larry Glazer meldte imidlertid ifra om et problem om bord i 28 000 fots (8530 meters) høyde. Siden ble det stille.

To F-15 kampfly ble så sendt på vingene, og sirklet rundt det enmotors Socata TBM-700-flyet. Tilbakemeldingene gikk på at piloten syntes å ligge bevisstløs over kontrollpanelet.

Småflyet fortsatte førerløst forbi Florida og inn i Karibiahavet. Da det kom over Cuba, avbrøt F-15-flyene forfølgelsen, men tok det igjen da det forlot kubansk luftrom på sørsida av øya. Så styrtet det i havet utenfor Jamaica like før klokka 21 norsk tid.

Hylles Larry Glazer var en kjent figur i Rochester, og eide mange av byens profilerte bygninger. Selskapet hans, Buckingham Properties, ble grunnlagt i 1970 og sto for store utviklingsprosjekter i området. Glazer var en ivrig pilot og leder av foreningen for TBM-flypiloter og -eiere.

Nå hylles Glazer-paret som samfunnsstøtter, blant andre av Demokrat-senator Ted O'Brien.

- Jeg vil gi min dypeste medfølelse til Glazer-familien i denne vanskelige tida, sier han ifølge WHEC Rochester.

Kan ha fått trykkfall Årsaken til ulykken er foreløpig ukjent, men bevisstløshet om bord skyldes gjerne plutselig trykkfall i kabinen. I stor høyde er lufta svært mye tynnere enn nede på bakken, og lufta i kabinen settes under høyt trykk for å gjøre den pustbar for mennesker om bord.

Teknisk eller menneskelig feil kan forårsake plutselig trykkfall, og da har besetningen kort tid på seg til å reagere, ved å gå til lavere høyde og/eller få på seg oksygenmasker.

Et eksempel på at fly styrter etter trykkfall, er Helios Airways-ulykken i 2005. 121 mennesker omkom da et av det kypriotiske selskapets fly steg uten å utlikne trykket, hvilket slo ut pilotene. Flyet fløy til det slapp opp for drivstoff, og krasjet noen mil utenfor Aten.