Eks-psykiater dømt til fire års fengsel

Mannen, som tidligere også er dømt i Lime-saken, er nå dømt til fire års fengsel for økonomisk kriminalitet.

DØMT IGJEN: Sharok Ezazi er dømt til fire års fengsel og 16 millioner kroner i inndragning for økonomisk kriminalitet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
DØMT IGJEN: Sharok Ezazi er dømt til fire års fengsel og 16 millioner kroner i inndragning for økonomisk kriminalitet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Den bedrageridømte eks-psykiateren Sharok Ezazi er igjen dømt for økonomisk kriminalitet. Han er dømt til fire års fengsel og 16 millioner i inndragning.

- Det er begått økonomisk kriminalitet med stor fantasi, stor iver og mye initiativ over lang tid. Det er det han nå blir domfelt for, sier statsadvokat Peter André Johansen til Finansavisen.

Tidligere denne uken ble Ezazi, som også er tiltalt i Lime-saken, dømt for kreditorsvik og for å ha skjult opprinnelsen til eget straffbart utbytte, såkalt selvvasking.

Ezazis advokat, Victoria Holmen, skriver til avisen at dommen vil bli anket.

Ezazi har ført eiendeler og transaksjoner på en rekke andre personer, for å hindre staten i å inndra midlene. I 2005 ble han nemlig dømt til seks og et halvt års fengsel for grovt underslag og inndragning fra staten på 10,6 millioner kroner.

Ezazi mister også retten til å drive selvstendig næringsvirksomhet for all framtid. Hans tidligere samboer, som sto som eier i flere av Ezazis eiendommer, mister den retten i fem år.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer