Eksamenskaos

Elever ved enkelte skoler har ikke fått beskjed om at de kan ta med seg hjelpemidler på norsk-eksamen i dag, mens praksisen på hvilke hjelpemidler elevene kan bruke varierer fra skole til skole.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I dag har årets avgangselever ved norske videregående skoler eksamen i norsk hovedmål. Nytt av året er at elevene kan ta i bruk hjelpemidler under eksamenen, men det har ikke alle fått beskjed om.

En elev ved Elverum videregående skole fortalte Dagbladet.no i morges at han først hadde fått høre i dag at de kunne ta med seg hjelpemidler på eksamen. De av elevene som hadde lest en artikkel i Dagbladet om eksamenskaoset hadde tatt med seg hjelpemidler, mens resten av elevene måtte finne seg i å gjennomføre eksamenen uten.

- Vi har ikke gått ut med klar nok beskjed til elevene. Vi har ikke sett at det er de store endringer fra tidligere, men det har det jo vært, sier rektor ved Elverum videregående skole, Tove Marie Børresen, til Dagbladet.no.

-Hva mener du med at dere ikke har gitt klar nok beskjed?

- Vi har kanskje ikke gått ut med beskjed, sier hun.

Børresen sier hun ikke vet eksakt hva lærerne har gitt beskjed om til elevene sine, men siden rundskrivet fra Læringsssenteret ikke kom fram til skolen før etter påske, har ikke skolen hatt tid nok til å sette seg inn i endringene i eksamensavviklingen.

- Nå er vi opptatt av at dette ikke skal ha innvirkning på elevenes besvarelse, så vi registrerer hvem som har brukt hjelpemidler, og hvem som ikke har det. Så sender vi med en skriftlig beskjed til sensorene.

Noe uklart

Inspektør ved Fagerborg videregående skole i Oslo, Turid Lindseth Moe, sier til Dagbladet.no at det har vært endel uklarheter rundt hva slags hjelpemidler som har vært lovlige under eksamen.

- Først fikk vi et rundskriv fra Læringssenteret, så fikk vi et presiserende skriv som ikke var spesielt klargjørende. Vi har vært i kontakt med Læringssenteret for å få klarhet i hva som er lov, og elevene har lov til å ha med seg hjelepmidler som ikke dekker sentrale mål og momenter i læreplanen, sier Lindseth Moe.

Alle elevene ved Fagerborg har fått beskjed om hva slags hjelpemidler de kan ha med seg.

- Men skrivet fra Læringssenteret kom nok litt sent ja. Hadde det kommet tidlig i høst hdde man fått klarlagt litt mer. Generelt kan jeg si at alt som omhandler vårens eksamener bør sendes til oss på høsten.

Klargjøring i morgen

Eksamenskaoseet har havnet utdanningsminister Kristin Clemet for øre.

- Onsdag skal det sendes ut en klargjøring om hvilke hjelpemidler som er tillatt ved eksamen i de enkelte fag til alle landets videregående skoler, slik at vi unngå forskjellsbehandling mellom skoler og elever, sier Clemet til NRK.

Det er ennå ikke tatt stilling til hvordan sensorene skal bedømme eksamenen som ble gjennomført tirsdag, i og med at elevene har brukt forskjellige hjelpemidler.

- Når det gjelder denne eksamenen har departementet besluttet at Læringssenteret skal foreta en vurdering av dagens eksamen og forsikre seg om at den kan vurderes rettferdig. I den forbindelse skal de også søke råd hos sensorene, og vi får foreløpig avvente hva som kommer ut av dette, sier Clemet.

Vanskelig for lærerne

Også ved Stokmarknes videregående skole i Nordland har elevene fått beskjed om at de kan ta med seg hjelpemidler på eksamen. Men rektor Rolf Chr. Dahl synes ikke noe om at skrivet fra Læringssenteret kom så sent.

- Det er vanskelig for lærere å følge med når det blir så mye nytt, sier han.

Dahl sier at det stort sett har vært greit å vite hva som har vært lov å ha med seg til dagens eksamen, men at sidemålseksamen om to dager har voldet større bry.

Til denne eksamenen får elevene utdelt et ressurshefte med et tema, og i tillegg til ordlister, kan elevene ha med seg et håndskrevet ark med notater. Men notatarket som kom sammen med ressursheftet lå i en egen konvolutt, og Dahl måtte ned på eksamenskontoret i dag for å hente det.

- Det var uheldig at notatarket lå for seg selv. Det kunne godt ha fulgt med ressursheftet, så hadde det vært litt enklere å få gitt det ut til elevene.

  • Og med alt kaoset rundt eksamensavviklingen og hjelpemidlene lurer rektor Dahl på om eksamen er den rette måten å måle elevenes kunnskapsnivå.