Flystyrten i Sverige:

­­­­Ekspert: - Dette kan ha vært feilen

Detaljene om hva som forårsaket ulykken i Örebro er ennå ikke kjent, men en luftfartssikkerhetsekspert trekker paralleller til en flyulykke som skjedde i Sverige for to år siden.

FLYULYKKE: Et fly med ni personer om bord styrtet torsdag kveld like ved flyplassen i Örebro i Sverige, og politiet bekrefter at flere personer er omkommet. Video: Markus Pettersson Vis mer
Publisert

En flyekspert den svenske avisa Expressen har intervjuet, sier at flykrasjet som rystet Sverige torsdag kveld, har flere likheter til et flystyrt som skjedde i Umeå for to år siden.

I juli 2019 var det et lite fly som styrtet rett utenfor byen Umeå i Sverige. På flyet var det åtte fallskjermhoppere, i tillegg til en pilot, som alle mistet livet i ullykken.

Luftfartssikkerhetsekspert Hans Kjäll trekker paralleller mellom ulykken som skjedde for to år siden, og flystyrten som skjedde i går i Örebro.

Om bord i flyet som styrtet torsdag kveld, var det ni personer som mistet livet.

- I begge tilfeller er det et fly for fallskjermhoppere med ni personer om bord, sier Kjäll til avisa.

Det er ennå ikke offentliggjort detaljer om torsdagens flykrasj i Örebro, men flyet de befant seg på var et Havilland DHC-2 Beaver-fly, ifølge avisa.

Personene som omkom etter ullykken i Umeå i 2019, fløy et GippsAero GA8 Airvan-fly.

- Trenger ikke svart boks

Ifølge flyeksperten skjer 20 prosent av alle ulykker i oppstartsfasen. Flyet i Örebro styrtet kort tid etter avgang.

Kjäll forklarer at det kan ha vært mange ulike årsaker til det, men han sier at det kan være vanskelig å finne ut av hva som skjedde.

- Disse små flyene trenger ikke å ha en svart boks. Da blir ulykkesetterforskningen mye vanskeligere, sier han til avisa.

Etter flystyrten i Umeå som skjedde i 2019, gikk internasjonale luftfartsmyndigheter sammen om å innføre et flyforbud mot denne typen Gipp-fly.

Kort tid etter ble imidlertid forbudet opphevet, fordi det ikke ble oppdaget noen feil med verken produksjon eller designet.

Begynte å brenne

Nødetatene ble varslet om ulykka som skjedde i Örebro torsdag klokka 19.23.

Pressesjef Carl-Johan Linde ved svenske Sjøfartsverket bekrefter overfor Dagbladet at personene om bord flyet, skal ha vært åtte fallskjermhoppere og én pilot.

Torsdag skrev Expressen at flyet styrtet i nærheten av flyplassen, da det skulle ta av fra rullebanen.

Sjøredningsleder, Emil Gustavsson, opplyste om at flyet begynte å brenne etter krasjen. Brannen ble slukket av flyplassens redningstjeneste.

Ifølge Expressen var samtlige personer inne i flyet da det tok fyr.

Flere ambulanser rykket ut til stedet, viser bilder og videoer i svensk presse.

Strengere sikkerhetsregler

Årsaken til flykrasjet som skjedde i 2019 var at flyet var overbelastet og baktungt. I tillegg fløy flyet på en høyde på 4 100 meter, noe som er uvanlig høyt, ifølge ulykkesrapporten.

Piloten hadde i tillegg lite erfaring.

Luftfartssikkerhetseksperten mener man burde ha strengere sikkerhetsregler for tilsvarende småfly.

Han sier til Expressen at det burde være et krav til at det blir gjennomført overvåking, tilsyn og inspeksjoner jevnlig av en luftfartsinspektør fra Det svenske transportbyrået, og ikke av fallskjermklubbene.

Topper statistikken

Flytypen som styrtet i Sverige i går er et énmotors turbindrevet fartøy som er bygd om fra stempelmotor til turbin. Dette gir vanligvis mer ytelse og driftssikkerhet. Det forklarer flyoperativ inspektør og fagansvarlig for allmennflyging i Luftfartstilsynet, Thomas Hytten, til Dagbladet. Han legger til:

- Det flys ofte av veldig erfarne flygere.

DRAMATISK: Et militærfly styrtet på Filippinene og flere personer har omkommet etter ulykken. Video: Privat. Reporter: Julie Tran Vis mer

Privatflygere topper statistikken for hendelser og ulykker i luftfarten.

- Dessverre topper privatflygere statistikken. Sammenliknet med kommersiell flyging er privatflygere betydelig mer risikoutsatt. Kommersielle flygere har gjerne et stort støtteapparat rundt seg som bidrar til å øke sikkerheten, sier Hytten.

- Ikke i bruk i Norge

Hytta forteller at denne flytypen ikke brukes i Norge. Det omtalte flyet er et Havilland DHC-2 Beaver-fly.

- Flytypen brukes en del i Alaska, Canada og Sverige til det man kaller arbeidsoppgaver. Det kan være frakt, fallskjermhopping og andre spesialiserte operasjoner, konkluderer han.

Fagsjef i Norges Luftsportforbund, Knut Lien, forteller til Dagbladet at han selv har hoppa fra samme type fly. Han presiserer at flyet ikke er det samme som styrtet i Sverige torsdag kveld, men lik type.

- Den type fly blir ikke brukt til fallskjermhopping i Norge i dag, og har ikke vært i bruk på mange år. Kanskje 20–25 år, fastslår Lien.

Hvorfor det ikke brukes lenger vet han ikke nøyaktig.

- Det har jeg ikke noe godt svar på. Det kan ha med tilgjengelighet å gjøre. Det kan være at andre fly er mer praktiske, for eksempel med tanke på størrelse. Det har ikke nødvendigvis noe med sikkerhet å gjøre. Det er ingenting som tilsier at det ble valgt bort av den grunn, sier Lien.

Håp om svar

Det er fortsatt usikkert hva som er årsaken til ulykken som skjedde i Örebro torsdag kveld. Det melder svenske Aftonbladet fredag.

Statens Havarikommisjon utreder ulykken og håper det kan finnes svar i flyets minnekort, selv om det kan ha blitt ødelagt i brannen.

- I midten av rullebanen har noe skjedd, forteller leder i Havarikommisjonen, Peter Swaffer, til Aftonbladet.

Han forteller videre at flyet ikke har kommet særlig høyt, før det kom ned på venstre side av rullebanen.

Avisa skriver at det i løpet av fredagen vil bli gjennomført flyginger med droner over området, samt innsamling av spor og intervjuer med innblandede personer.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer