FANT FLYDEL: Det som ser ut til å være en del av en flyvinge har blitt funnet utenfor øya Réunion, som ligger vest i Indiahavet. Det er fortsatt ikke funnet bevis for at den stammer fra Malaysia Airlines-flyet som sporløst forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Bejing i mars i fjor, men eksperter Dagbladet har snakket med, mener det kan stemme. Foto: NTB Scanpix
FANT FLYDEL: Det som ser ut til å være en del av en flyvinge har blitt funnet utenfor øya Réunion, som ligger vest i Indiahavet. Det er fortsatt ikke funnet bevis for at den stammer fra Malaysia Airlines-flyet som sporløst forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Bejing i mars i fjor, men eksperter Dagbladet har snakket med, mener det kan stemme. Foto: NTB ScanpixVis mer

Ekspert om det nye flyfunnet: - Ikke usannsynlig at det er MH370

Mener flydelen har vært flytende i ett og et halvt år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Siden Malaysia Airlines MH370 forsvant sporløst på vei fra Kuala Lumpur til Beijing 8. mars i fjor, har teoriene om hvor det er, og hvordan det forsvant, vært mange.

Etterforskerne som har jobbet med å finne ut hvor flyet er har likevel lite å gå på. Det har blitt gjort et skofunn, og det har også blitt funnet våtservietter med selskapets logo, men det har ikke gjort til at etterforskningen har ført fram.
 
Nå har det blitt gjort to nye funn som kan ha sammenheng til den mystiske flyforsvinningen.

Onsdag kom det fram at det hadde blitt gjort et vrakfunn på øya Réunion, som ligger vest i Indiahavet, som eksperter mener sannsynligvis stammer fra det savnede flyet.

I dag ble det kjent at restene av en koffert er funnet nær der vrakrestene ble funnet. Kofferten var lukket, og i svært dårlig stand. De to funnene settes i sammenheng med hverandre.

- Kan stoppe spekulasjonene Tor Nøstegård, havariinspektør og fungerende avdelingsleder for luftfartsavdelingen i Statens havarikommisjon for transport, tror ikke disse nye funnene vil ha mye å si for leteaksjonen.

- Hvis denne delen tilhører MH370, tror jeg det er vanskelig å bruke den til å finne flyvraket siden det er så lenge siden det havnet i sjøen. Det handler om å rekonstruere havstrømmer tilbake til for ett og et halvt år siden, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener likevel at det kan føre til at man kan fastslå at flyet er i Indiahavet.

- Det er mange ville spekulasjoner om hva som har skjedd med flyet, så dette kan være med på å stoppe dem. Hovedteorien er at det befinner seg i Indiahavet, og dette bryter ikke med den teorien, sier han.

Han tror det blir vanskelig å dokumentere at kofferten som er funnet, er fra det nevnte flyet.

- Jeg tror man skal være forsiktig med å trekke slutninger om at den er derfra. Men på den annen side: Når ting havner ute i en havstrøm, kan de lett følge hverandre, sier han.

- Sjelden ting flyter opp fra havbunnen Han har ikke store forhåpninger om at det dukker opp flere gjenstander i nærmeste framtid.

- Jeg tror denne delen har vært flytende hele tida. Det er sjelden ting flyter opp fra havbunnen. Har det først sunket, er det ingen grunn til at ting skal bli lettere og så flyte opp, sier han.

- Hvorfor har ikke letemannskapet da funnet den før?

- Havet er stort, svarer han kort.

Han tror svaret på om flydelen kommer fra Malaysia Airlines-flyet eller ikke, kommer om kort tid.

- Produsenten vil kjenne den igjen, og det kan også være at det er et serienummer eller data på den biten som beviser hvor den er fra, sier han.

- Ikke usannsynlig Lars Asplin, oseanograf ved Havforskningsinsituttet i Bergen, forklarer til Dagbladet at havstrømmene i Indiahavet stort sett drives av vind.

- I gjennomsnitt vil det være en strøm fra øst mot vest, sør for ekvator, kalt «South equatorial current». Hastigheten er ca. 10-20 cm/s, noe som betyr at slikt som flyter passivt med strømmen, fraktes 10-20 kilometer per dag, sier han.

Han forklarer videre at det litt lenger nord går en motsatt rettet strøm, ved navn «Equatorial counter current», og at det enda lenger nord er en strøm både mot øst og mot vest.

- Øyra Réunion ligger omtrent midt i området der «South equatorial current» passerer før den snur sør mot Madagaskar. Det er derfor ikke usannsynlig at gjenstander som flyter i vannet og som kommer fra et område rett øst i havet, kan strande her, sier han.

Havstrømmene går i sirkler Fra øya Réunion og til Indonesia er det cirka 5000 kilometer, ifølge Asplin.

- Flyet forsvant vel for ca. 500 dager siden, og vrakdeler kan ha drevet en avstand på flere tusen kilometer på den tida, sier han.

Han forklarer videre at havstrømmene aldri definerer rette linjer, men at de heller snirkler seg av gårde, noe som gjør at gjenstander som starter fra samme posisjon, som regel vil havne stadig lenger vekk fra hverandre etter hvert som tida går.

- Derfor kan en ikke forvente at alle vrakdeler som flyter havner på samme sted etter så lang tid, sier han.