Ekspert overrasket over at skredet ble utløst akkurat her

Men politiet sier det fortsatt er rasfare.

 FØRSTE DØDSULYKKE I RAS:  Byggeleder Bjørn Romsås i Statens vegvesen takker Lesja og Vågå kommuner som åpnet en sommervei før tiden etter fredagens dødsulykke i Rosten. Lokalmiljøet og faste trafikanter langs E6 gjennom Gudbrandsdalen har lenge etterlyst en permanent omkjøringsvei rundt flaskehalsen Rosten. Foto: Ove Kirkestuen.
FØRSTE DØDSULYKKE I RAS: Byggeleder Bjørn Romsås i Statens vegvesen takker Lesja og Vågå kommuner som åpnet en sommervei før tiden etter fredagens dødsulykke i Rosten. Lokalmiljøet og faste trafikanter langs E6 gjennom Gudbrandsdalen har lenge etterlyst en permanent omkjøringsvei rundt flaskehalsen Rosten. Foto: Ove Kirkestuen.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Dette er den første dødsulykken på denne strekningen som er forårsaket av jord- og steinras, sier byggeleder Bjørn Romsås i Statens vegvesen til Dagbladet.

Han er overrasket over at det ikke var i den bratteste delen av fjellsiden at skredet ble utløst. Han peker derimot på at det har vært en spesiell vår med frostsprengninger og mye nedbør.

Lokalmiljøet og faste veifarende langs E6 har i årevis etterlyst en alternativ omkjøringsvei rundt Rosten. En etterlysning som seinest kom etter flomstengningen i 2011.

Åpner sommervei
Dette er den første registreringen av en dødsulykke på E6 ved Rosten de siste fire åra. Dette er en strekning på ca. 5,5 km, med en døgntrafikk på 3500 biler, ifølge medievakta i Statens vegvesen Region øst.

Veien ligger i en dyp dal med bratte fjellsider, og med Gudbrandsdalslågen i midten.

- I forbindelse med det som skjedde fredag, er vi glade for at Lesja og Vågå kommuner hasteåpnet en sommervei som egentlig ikke var klar for sesongåpning. Det er en stor fordel for trafikken som skal til Vestlandet, sier byggelederen.

I 2011 var det også ras i området, og lokale kjentfolk reagerer på sikringen av veien.

Sikring av vei - Det var et ras her i 2011, så jeg synes det er rart at veien ikke er blitt sikret bedre. Og det burde vært bygget en enkel vei for omkjøring. Det tar timevis å kjøre rundt, sier Anders Ringen til Dagbladet.

- Det var flommen i området som utløste raset i 2011. Det er uvanlig at det kommer to ras i dette området i løpet av så kort tid. Dette regnes ikke som et rasutsatt område, sier Anita Brenden Moshagen fra Statens vegvesen, som leder arbeidet med raset i Sel kommune.

Hun er overrasket over raset, som ifølge henne er utypisk for veistrekningen. Geologer kom til ulykkesstedet med helikopter, for å vurdere hvorfor raset har skjedd.

- Vi må nå observere rasstedet. Geologene vil komme med råd, så vil vi gå inn og rydde stedet når vi anser området som sikkert, sier Moshagen til Dagbladet.

Enn så lenge må all omkjøring gå via riksvei 3 og fylkesvei 27. Det er satt opp skilt, og varslet på internett. Dette byr på store omveier for dem som kjører denne veien.

Rasfare - Det har vært oppe til vurdering med ekstra veier, og det vil vurderes på nytt. Men dette er tradisjonelt ikke et rasutsatt område, sier Moshagen.

- Det har vært et ras der, og sånn sett er det fare for nye ras, sier operasjonsleder for politiet på stedet, Haagen Løvseth, til Dagbladet.

Det er nå opp til geologene når veistrekningen kan åpnes for trafikk.

DØDSULYKKE: Raset på E6 Rosten i Sel kommune er den første dødsulykken, på strekningen på fire år. Foto: Ove Kirkestuen
DØDSULYKKE: Raset på E6 Rosten i Sel kommune er den første dødsulykken, på strekningen på fire år. Foto: Ove Kirkestuen Vis mer