TØFFERE TIDER: De 60 største kjøpesentrene i Norge hadde lav vekst i årets ni første måneder. Foto: Eivind Yggeseth.
TØFFERE TIDER: De 60 største kjøpesentrene i Norge hadde lav vekst i årets ni første måneder. Foto: Eivind Yggeseth.Vis mer

Ekspertene frykter butikkdød

Netthandelen kan nå 50 prosent innen 2035.

(Finansavisen): De to store, svenske motekjedene Hennes & Mauritz (H&M) og KappAhl har i løpet av de seneste ukene levert tall som viser omsetningsnedgang, og markedet har reagert med å sende de ned henholdsvis 14 og 11 prosent på Stockholmsbørsen.

Ledelsen i de to svenskeide motekonsernene peker ifølge Finansavisen begge på økt netthandel og endrede handelsmønstre som årsaker til nedgangen. Samtidig hadde nettbutikkene i Norge en salgsvekst på 14 prosent første halvår i år, sammenlignet med samme periode i fjor.

50 prosent i 2035?

- Hovedtrenden er at netthandelen vokser med tosifrede tall og de fysiske butikkene med 2-3 prosent, selv om 90 prosent av handelen fremdeles foregår i butikk i Norge. Fremtidsbildet er derimot at flere fysiske butikker går konkurs. Mot 2035 vil netthandelen ta en vesentlig større andel, kanskje 50 prosent, sier Tor W. Andreassen. professor i Innovasjon ved Norges handelshøyskole (NHH), til Finansavisen.

Andreassen mener ikke den teknologiske utviklingen er hovedårsaken til at flere varehandelskjeder opplever omsetningsnedgang.

- At fysiske butikker vil gå konkurs skyldes ikke etter min mening netthandel, men dårlig lederskap. Ledelsen må utvikle bedriften og sikre fremtidig vekst. Nedgang eller stagnasjon viser at ledelsen ikke har tatt bedriften dit veksten er, men blir hengende igjen i en gammel forretningsmodell. De tar ikke med seg mulighetene som ligger i netthandel og samspillet mellom digitale og fysiske butikker, sier Andreassen til Finansavisen.

Unik rolle

Professoren mener butikkjedene som nå sliter ikke har funnet svaret på hva som er deres unike rolle i kundenes handlehverdag.

- Svaret er enkelt: Butikkene må gi kundene en grunn til å komme til butikken. Jeg kan kjøpe hele verden fra stuen min, mens jeg må ta på meg noen kostnader ved å dra til butikker, avslutter Andreassen.

Andre økonominyheter:​
​Forskningssjef anbefaler to aksjer
​Krakk i bitcoin og 180 andre kryptovalutaer