Ekspertene kan ikke fatte hva som har skjedd med «spøkelsesflyet»

Men utelukker noen «umulige» teorier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Over 40 skip og over 30 fly har vendt opp og ned på området der «spøkelsesflyet» Malaysian Air MH370 sporløst forsvant 8.februar norsk tid.

Kilder i det malaysiske forsvaret hevder overfor nyhetsbyrået Reuters mandag formiddag at de ved hjelp av radardata har sporet noen av de siste bevegelsene til det forsvunne flyet til Malakkastredet, utenfor vestkysten av Malaysia. Dette er et av områdene hvor letearbeidet har blitt intensivert den siste tida.

I går publiserte Dagbladet en grafikk fra Flightradar24 som viste når flyet sluttet å sende signaler til kontrollstasjonene.

- Det er et tusenbiters puslespill. Vi har to brikker og prøver å lage et bildet av det, sa John Goglia,  tidligere medlem av USAs nasjonale etterforskningsorgan for transport (National Transportation Safety Board) til NBCNews i natt.

Også Greg Feith fra National Transportation Safety Board har uttalt seg om flymysteriet. Feith etteforsket blant annet ValueJet-styrten ved Miami i 1996 og selvmords-katastrofen i Indonesia, Silk-Air-flyet i 1997.

Ekspertene er enige om at en av de viktigste faktorene i dette mysteriet er den såkalte «transponderen» om bord på flyet. Denne sender statusmeldinger til kontrollsentraler i hele området den befinner seg i. Da flyet tok av i Kuala Lumpur, satte pilotene transponderen inn på kode 2157. Denne koden identifiserer flyet hele turen, og kommuniserer samtidig at flyet skal fly over et hav.

Den internasjonale kodene som plottes inn på «transponderen« for «mayday» er 7700. For kapring er koden 7500.

I videoen fra Flightradar24 kan du se at Malaysian Airlines MH370 står innstilt på Squawk 2157 når signalene blir borte.

Hva kan ha gått så fryktelig, fryktelig galt? Ekspertene ser på noen teorier.

Mekanisk feil eller personlige feil
Ifølge ekspertene forklarer denne teorien at flyet plutselig forsvant fra radaren, men teorien betyr også at flyet må ha gått ned kort tid etter at alt sviktet.

- Dette ville ført til mengder av søppel i havet - noe ingen har funnet. Selv med full elektrisk stopp på flyet, ville backup-systemer holdt radioen i gang, sa Feith.

Ekspertene mener at hvis pilotene havnet i trøbbel, ville det ha vært tid til å sende nødsignaler om dette.

Bombe eller eksplosjon
Professor Cheng Wei, som studerer flystrukturer og flykonstruksjoner ved  Beijing University of Aeronautics and Astronautics, utelukker at en eksplosjon tilintetgjorde flyet i lufta, ifølge South China Morning Post:

- Flyet, en Boeing 777, var en høymoderne jumbojet spesielt designet mot interne eksplosjoner. En medbrakt bombe ville ha kunnet laget et hull i flyet, men ikke ledet til fullstendig tilintetgjørelse på stedet.

- Hvis flyet hadde eksplodert der det mistet kontakt med flyvelederne, ville søppel vært synlig på vannoverflaten, mener Goglia.

- Det er mye som flyter inne i et fly. Selv mennesker flyter.

Men hva hvis eksplosjonen var av det mindre slaget?

Feith kan skissere en teori der en liten eksplosjon skaper dekompresjon (rutene knuser) og ikke ødelegger flyets strukturelle form. Passasjerer og piloter besvimer, og flyet fortsetter på autopliot før det styrter ned i, for eksempel en jungel.

Det som taler mot denne teorien, ifølge Feith, er at ingen har påtatt seg ansvaret for en bombe om bord på flyet.

Pentagons overvåkningssystemer har ikke fanget opp noen eksplosjoner i lufta.

Kapring
Malaysian Airlines MH370 skal ifølge prosedyrene ha hatt cockpitens dør lukket da flyet forsvant på radaren. Disse dørene er tjukke, og ikke mulig å ta seg gjennom uten personell.

Allikevel er det ingen som kan utelukke at mulige kaprere tok seg inn til cockpiten, og følgelig koblet fra «transponderen» slik at flyet ikke gikk an å spore. Dette forutsetter, ifølge ekspertene, at kaprerne vet hvordan dette gjøres, eller tvinger besetningen til å utføre en slik operasjon.

- Det finnes diskré måter for piloten å melde koding for kapring på, påpeker Goglia.

Dr. Eric Wong Tsun-tat ved Polytechinc University, avdelingen for mekanisk ingeniørfag, sier til South China Morning Post, at det kun tar fem til ti sekunder å sende ut «mayday»-koder:

- Skulle kaprerne komme på overraskelsesbesøk inn i cockpiten, er det nok av tid til å sende ut nødsignaler.

- Dette har ikke blitt gjort.