Eksperter har festet viktige lensepumper - krengingen har avtatt

Faren er ikke over, men nå meldes det om en viss optimisme etter at eksperter fikk satt i gang fire pumper.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ÅLESUND/OSLO (Dagbladet): I 12.40-tida stasjonerte en kranbåt seg for å være med å stabilisere «Nordlys».

I 10.40-tida opplyser kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten at krengingen er i ferd med å avta, og at det er optimisme etter at de fire ekspertene fra Nederland installerte pumper om bord på «Nordlys».

- Vi har fått om bord en rekke pumper, og helningsgraden avtar. De brukte en times tid på å feste pumper og føre slanger rundt i båten. Det er en større kapasitet på disse pumpene enn de som har vært i gang i natt. Faren er ikke over, men dette er gode nyheter, sier han til Dagbladet.

- Har stoppet opp - De har festet fire lensepumper og forsøker nå å montere en femte, fortsetter han.

Nordlys krenger nå rundt 20 grader, og Norum venter at dette vil rette seg opp og avta.

- Krengingen har ihvertfall stoppet opp, og det er en viss optimisme knyttet til det, sier han.

I 9-tida var situasjonen langt mer dramatisk, da politiet opplyste at «Nordlys» lå på 21,7 graders krenging.

- Det er alvorlig. Vi jobber på spreng med å tette skroget for å forhindre at vann kommer inn, og det er helt essensielt å øke lensekapasiteten, sa politimester Jon Steven Hasseldal på en pressekonferanse i 9-tida.

Sender inn fire personer Det har vært stor fare for at Hurtigruten kan kantre etter at det oppsto en brann i maskinrommet i går morges. To av mannskapet på post omkom i brannen og sju personer ble sendt til sykehus.

I 9-tida ble fire eksperter fra Nederland sendt inn i skipet.

- Vi har konferert med Det Norske Veritas og kommet fram til at det er forsvarlig å sende inn et lag på fire personer som kan få på plass en pumpe som kan få mer vann ut, sa brannsjef Geir Thorsen i Ålesund i 9-tida.

HOLDER PÅ Å KANTRE: «Nordlys» krenger nå 21,7 grader. 
Foto: Svein Ove Ekornesvåg / Scanpix
HOLDER PÅ Å KANTRE: «Nordlys» krenger nå 21,7 grader. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / Scanpix Vis mer

- Vi har også på plass et kranskip for å stabilisere skipet ytterligere.

Går trolig rolig ned Dersom skipet hadde fortsatt å krenge, slik det lenge var fryktet, var det mest sannsynlig at Nordlys hadde gått rolig ned og blit liggende på sida før den hadde gått videre ned.

- Vi er redde for akutt forureningsfare og er i kontakt med kystverkets beredskapsavdeling i Horten i forbindelse med dette, sier brannsjef Geir Thorsen.

Thorsen opplyser at båden har 300 kubikk med drivstoff om bord. Drivstoffet er en form for diesel som ikke er ren diesel, men et blandingsdrivstoff.

- Vi har på grunn av forurensningsfaren jobbet i går kveld og i natt med å ringe inn båten med oljevernlenser i tilfelle båten går rundt, sier Thorsen.

Sparer ikke penger Hurtigruten-konsernsjef Olav Fjell sier at det ikke spares på penger.

- Vi får inn alle disponible ressurser, men sikkerheten til folk er avgjørende. Operasjonen blir definert som et bergingsoppdrag og det er et hollansk selskap som er ekspert på dette som styrer operasjonen nå, sier Fjell.

- Passasjerene som var om bord er innlosjert på hotell i Ålesund

Nådde kritisk grense Dagbladets reporter på stedet melder i 7.30-tida at et teppemateriale har ankommet. Dette skal legges på utsiden av skipet for å begrense at vann kommer inn gjennom skroget.

Like etter klokka sju meldte politimester Steven Hasseldal at «Nordlys» har nådd den kritiske grensa på rundt 20 graders krenging.

Det er svært kritisk, og ved 20,5 grades krenging frykter man at skipet vil gå rundt.

Dagbladets reporter melder om at man nå er i møter for å kartlegge hvordan man kan unngå dette. Politimester Steven Hasseldal sier at det er behov for å sette inn flere lensepumper fordi pumpene som er satt i gang er for lite effektive, men på grunn av frykt for at båten kan kantre, tør de ikke ha noen personer om bord på skipet nå.

ORIENTERTE OM SITUASJONEN: Konsernsjef Olav Fjell (f.v) i Hurtigruten, politimester Jon Steven Hassedahl og brannsjef Geir Thorsen på pressekonferanse i dag. Skipet ligger til kai med sterk slagside ved kaia i Ålesund, og det er frykt for at båten vil synke. To personer omkom i en brann i maskinrommet skipet torsdag morgen.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix
ORIENTERTE OM SITUASJONEN: Konsernsjef Olav Fjell (f.v) i Hurtigruten, politimester Jon Steven Hassedahl og brannsjef Geir Thorsen på pressekonferanse i dag. Skipet ligger til kai med sterk slagside ved kaia i Ålesund, og det er frykt for at båten vil synke. To personer omkom i en brann i maskinrommet skipet torsdag morgen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix Vis mer

- Vi er ikke villig til å sette liv på spill, sier politimester Steven Hasseldal til Dagbladet.

Svært uavklart I nattetimene har «Nordlys» variert mellom 19,7 og 19,8 grader krenging, og operasjonsleder Arild Reite ved Sunnmøre politidistrikt kunne i 7-tida opplyse om en svært uavklart situasjon.

- Klokka 05.05 i natt fikk vi melding om at det hadde økt til 19,8, og så ble det meldt om at den hadde passert den kritiske grensa på 20 i 5.35-tida. Dette ble senere korrigert til 19,7. Om den faktisk var over 20 eller om dette var en feilmåling er foreløpig uklart, sier operasjonsleder Arild Reite ved Sunnmøre politidistrikt til Dagbladet.

- Det som er opplyst som kritisk punkt er 20 grader, da kan skipet kantre. Nå er det 19,7 graders krenging, og det er en svært uavklart situsjon, sier Reite videre.

Innsatsleder og Sunnmøre-politimester Steven Hasseldal sier det er en reell frykt for for at det kan gå galt, men understreker at de ikke har gitt opp.

- Vi frykter det verste, sier Hasseldal til Dagbladet i 6.20-tida.

Han opplyser at de har så stor frykt for at noe skal skje at de ikke tør å ha folk inne i Hurtigrute-skipet, noe som er nødvendig for å sette inn flere lensepumper.

- Slik som det er nå, er pumpene for lite effektive, sier han.

Frykter at den vil kantre Dagbladets reporter på stedet melder klokken 05.22 at brannvesenet frykter at båten vil tippe over. Derfor begynner de nå å flytte unna utstyr og personell.

Ved 20,5 graders krenging, frykter man at skipet går rundt. Skipet skal nå være svært nær denne kritiske grensen.

- Det er tydelig at det jobbes intenst med å lense skipet for vann. Båten krenger og hektisk aktivitet vitner om hvor dramatisk denne situasjonen virkelig er, sier Dagbladets reporter på stedet.

NATTARBEID: I hele natt har brannvesenet jobbet med å få pumpet vann ut av skipet, for å hindre at det kantrer. Foto: ERIK HATTREM
NATTARBEID: I hele natt har brannvesenet jobbet med å få pumpet vann ut av skipet, for å hindre at det kantrer. Foto: ERIK HATTREM Vis mer

Det er to-tre hull i skroget på  MS «Nordlys».

Det var trolig en eksplosjon i maskinrommet på «Nordlys» som førte til at det begynte å brenne om bord.

Dagbladet følger dramaet i Ålesund. Se direktebilder fra kaia i videoen øverst.

NESTEN 20 GRADER: Ved 03.30-tida i natt så det slik ut på kaia i Ålesund. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/SCANPIX
NESTEN 20 GRADER: Ved 03.30-tida i natt så det slik ut på kaia i Ålesund. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/SCANPIX Vis mer