KNUST: Legg merke til koøyene nederst på skutesiden. De ble knust for å skaffe tilstrekkelig oksygen til hydraulikkoljebrannen. I lugarene på innsiden lå tilsammen 12 døde kropper. Foto: Politiet
KNUST: Legg merke til koøyene nederst på skutesiden. De ble knust for å skaffe tilstrekkelig oksygen til hydraulikkoljebrannen. I lugarene på innsiden lå tilsammen 12 døde kropper. Foto: PolitietVis mer

Ekspertgruppe: Likskjending og forsikringssvindel på «Scandinavian Star»

- Gikk over lik.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERGEN (Dagbladet): En ekspertgruppe som har undersøkt brannen på «Scandinavian Star» påstår at det har foregått både likskjending og forsikringssvindel.

Blant påstandene er hvordan gjenværende mannskapsmedlemmer fra Sea Escape forberedte hovedbrann nummer to ved å ta seg inn på fem lugarer og knuse koøyene for å få bedre lufttilførsel til den såkalte hydraulikkoljebrannen.

Sea Escape
Sea Escape var det Miami-baserte rederiet som kjøpte "Scandinavian Star" fra Stena Cargo Line 30. mars 1990, altså en drøy uke før katastrofen. Senere ble skipet angivelig videresolgt til danske rederiinteresser - men det var likevel Sea Escape som senere fikk utbetalt erstatningen fra forsikringsselskapet.

Inne på tre av lugarene lå til sammen 12 døde kropper, deriblant flere barn.

- Vi var så opptatt med andre forhold ombord, at vi ikke la merke til de ødelagte koøyene, sier kriminalinspektør Agne Knutson.

De ødelagte koøyene var med på å sørge for lufttilførsel til hydraulikkoljebrannen, som fikk spre seg med eksplosiv kraft fordi flere branndører også sto åpne.

Nødvendig Tidligere brigadesjef ved Oslo brannvesen, Thor Kristiansen (69), sier til Dagbladet at hydraulikkoljebrannen aldri hadde kunnet utvikle seg, uten lufttilførselen fra de ødelagte koøyene.

Han bekrefter at de som ødela koøyene, har vært inne på lugarer der det lå døde kropper.

Kristiansen var involvert i undersøkelsene om bord i «Scandinavian Star» da den kom til Lysekil.

- Vi skjønte jo at den var påtent. Ingen brann kunne utviklet seg slik, uten at den var arrangert. En slik brann krever enorme mengder oksygen. Hvis branndørene hadde fungert, ville brannen blitt kvalt, sier Kristiansen.

Han poengterer at brann i hydraulikkolje krever ekstra mye oksygen.

Kremert I den ene av dem, firemannslugaren 315, lå fem mennesker og sov da den første hovedbrannen ved 02-tiden raste gjennom skipet.

De fikk reddet seg ut i siste liten, men to av dem ble alvorlig røykskadet.

Rundt 12 timer seinere raserte brennende hydraulikkolje resten av inventaret i både korridoren og lugarene. De døde kroppene ble kremert under hovedbrann nummer to.

Ødela rør Det har vært spekulert på hvordan hydraulikkoljebrannen kunne oppstå i en kald og utbrent korridor, så lenge etter den første brannen. Hydraulikkolje har et flammepunkt på ca. 500 grader.

Mysteriet ble løst da det ble funnet et bøyd rør i himlingen.

Røret var demontert i en koplingsskjøt og bøyd utover, slik at hydraulikkoljen sprøytet ut da det først tok fyr.

Varmen var så intens at brannfolkene som åpnet døra til korridoren, måtte flykte tilbake som brennende fakler. Heldigvis ble ingen skadet fordi sikkerhetsutstyret fungerte som det skulle.

Flyttet Da etterforskerne undersøkte lugar 315, fant de ingen rester av køyene, selv ikke de karakteristiske metallfjærene. Derimot sto fire sengebunner stablet i korridoren.

KRITIKK: Tidligere brigadesjef i Oslo, Thor Kristiansen (t.h.) diskuterer brannen på "Scandinavian Star" med kriminalinspektør Agne Knutson. Foto: Eivind Pedersen Vis mer

Ekspertene mener at sengebunnene er blitt brukt som veke, for å få fyr på hydraulikkoljen.

Ekspert - Sengebunnene har ikke gått ut av seg selv, konstaterer Gisle Weddegjerde.

Han hadde 12 års fartstid som maskinist og maskinsjef da han for 14 år siden gikk over til sin nåværende jobb som senior sikkerhetsinspektør i et klasseselskap. Weddegjerdes spesialfelt er branntekniske løsninger på skip og offshorefartøy.

- En farse Det var tilfeldigheter som førte til at Weddegjerde kom med i ekspertpanelet i regi av stiftelsen Etterforskning av mordbrannen «Scandinavian Star».

I flere måneder har han satt seg inn i sakens dokumenter, både politiavhør og ikke minst dokumenter fra sjøforklaringen i København, like etter dødsbrannen i påsken 1990.

- Sjøforklaringen må ha vært en vanvittig farse. Alle sjø- og brannkyndige som var til stede under sjøforklaringen måtte forstå at dette var galt, sier Weddegjerde.

Nye opplysninger Denne helgen samler ekspertpanelet seg i Bergen for å diskutere sine analyser og fortelle offentligheten om sine funn.

Blant deltakerne er Ingvar Brynfors, tidligere brannmester for Göteborg Brannforsvar som var første brannlag om bord i det brennende skipet, kriminalinspektør Angne Knutson ved Uddevalla-politiet, tidligere brannsjef i Oslo, Thore Kristiansen, tidligere politimester Norvald Visnes, advokat Erling Hansen, Ove Brandt som er tidligere brannmann og nå fagsjef i FNO Skadedrift, leder av Fellesforbundet for sjøfolk, Leif Vervik, pårørende og stiftelsesleder Arne Steen, forfatter av boka «Dødens Seilas», Kjell Ola Dahl, overlevende Martin Grande, senior branningeniørene Ståle Eilertsen og Håkon Winterseth og nestleder i stiftelsen, mekaniker Terje Bergsvåg.

EKSPERTER: I ettermiddag kom flere sentrale personer til Bergen for å diskutere nye funn etter brannen på "Scandinavian Star". Fra venstre: Kriminalinspektør Agne Knutson, Oslos tidligere brigadesjef Thor Kristiansen og Ingvar Brynfors som leder slokkearbeidet ombord på den brennende passasjerfergen. Foto: Eivind Pedersen Vis mer