Ekstremlavpriskjeden Lidl

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
<> Billig fra Tyskland <>
• Den privateide dagligvarekjeden Lidl ble etablert på 1930-tallet. Kjeden inngår i det tyske konsernet Schwartz. • På 90-tallet startet utvidelsen internasjonalt. I dag skal Lidl ha rundt 75 000 ansatte og rundt 5000 butikker i 17 land. Tallet vokser stadig.
• Etableringen i Norge har begynt. Hovedkontoret på Ensjø i Oslo ble opprettet i 2002. Danske Jesper Innes
- Vi vil nok aldri snakke med pressen, sa han til Dagens Næringsliv i 2002.
• De første butikkene
åpner til høsten. I Sverige og Finland har Lidl ekspandert kraftig i løpet av 2003. I Norge planlegger Lidl over 100 butikker.
• Lidl er en kraftig trussel mot Rema, Rimi, Coop og andre norske lavpriskjeder. Konseptet til Lidl går ut på å ha få varer og liten service, og normalt 10 prosent lavere priser. Noen varer kan ligge så mye som 40 prosent under konkurrentenes priser. Det dreier seg om pallesalg og prikk like lokaler med samme utvalg. Lidl kalles av ekspertene en «ekstrem-
billigkjede». • Selskapet Schwartz beregnes å ha en omsetning på omkring 170 milliarder kroner i året. Tre
-firedeler av dette omsettes i Tyskland.
Dagens Næringsliv avslørte i 2002 at Lidl allerede i 2001 søkte etter ledere i Norge. Annonsen var anonym, og et konsulentselskap hadde fått oppdraget på vegne av tyskerne.
• Lidl-«avhoppere» fortalte til avisa om uorganiserte, overarbeidede og underbetalte ansatte med total munnkurv, med overhengende fare for å miste jobben om de snakket eller ble organisert.
• I Norge advarer Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon mot boikott av Lidl. Kjeden har meldt seg inn i HSA. • I 2000 ble Lidl tatt av tyske prismyndigheter for dumping, altså salgt av varer til under innkjøpspris.
Lidls norske nettsider. Kjedens motto er «Lidl er billig».