Ekstremt lave priser

Med ekstremt lave priser, på ekstremt hemmelig vis og i ekstremt uhyggelige lokaler vil den tyske giganten Lidl utfordre de etablerte norske lavpriskjedene. Rema 1000 og Odd Reitan har størst grunn til å skjelve: Analytikere Dagbladet har snakket med spår en ny vinner av priskonkurransen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Konseptet er enkelt: Spartanske pallebutikker, få varer, unge energiske medarbeidere og null markedsføring. Ifølge ekspertene er Lidl en ekstremutgave av Rema 1000.

- Kommer de seg inn i det norske markedet, tror jeg vi har en ny vinner av priskonkurransen, sier Geir Myklebust, markedsanalytiker i Coop Norge til Dagbladet.

Ifølge Lidls annonsering, ønsker de å bygge opp et eget nett av butikker i Norge. Samarbeidspartnere, eller oppkjøp av andre, er ifølge ekspertene lite sannsynlig.

- På egen hånd

- Potensialet for oppkjøp av andre er lite. De fleste kjedene er godt etablert, og harmonerer ikke helt med Lidls konsept. Og de små kjøpmennene har allerede Rema kjøpt opp. Den eneste jeg tror er aktuell, er Smart Club. Men Lidl vil nok gjøre det meste på egen hånd, sier Myklebust.

Georg Mathiesen, redaktør i Ukeavisen Fritt Kjøpmannskap, ser for seg noe av det samme:

- I Finland skal Lidl starte 20- 30 butikker, jeg tipper det blir noe liknende her. I utgangspunktet vil de nok starte fra grunnen av, i stedet for å kjøpe opp eksisterende kjeder, tror Mathiesen.

Han viser til at de norske dagligvarekjedene er feil i størrelse eller vareassortiment i forhold til Lidls butikker, som ofte er små med få varer.

- Det kan godt være at de vil kjøpe ut enkeltbutikker fra Kiwi, men det er begrenset hvor mange som vil være attraktive for dem, sier Georg Mathiesen.

Bjørn Næss, administrerende direktør i ACNielsen Norge, tror Lidl ikke er ute etter Norge alene.

- Det har vært spekulert mye i oppkjøp, men det virker ikke sannsynlig. Lidl har tradisjon for å bygge opp butikkene fra grunnen av. De tenker nok ikke på Norge som et eget marked, men Norden som enhet.

Lidl & Schwarz Stiftung & Co

  • Kjedens filosofi er enkel: kjøp og salg av alt fra strømpebukser og erter til melk og PC-er.
  • Lidl har mer enn 4000 butikker i Europa, 2000 av dem i Tyskland.
  • Hver butikk har et utvalg på om lag 800 forskjellige varer, både Lidls egne og etablerte merkevarer.
  • Kjeden har etablert seg i Sverige, Finland og Tsjekkia.
  • Kjeden eies i hovedsak av multimilliardæren Dieter Schwarz.

Forbrukerne vinner

Georg Mathiesen tror nordmenn fort vil merke «hard discount»-konseptet, som kjennetegnes av små, lageraktige butikker med få, men superbillige merkevarer.

- Synes du det er ukoselig å handle på Rema 1000, har du ingenting på Lidl å gjøre. Men du får varer til ekstremt lave priser, sier Mathiesen.

Skjelver ikke

Både Mathiesen, Næss og Myklebust tror Lidl har gode sjanser til å klare seg.

- De har mye penger i ryggen og biter seg sikkert fast. Det kommer til å bli et priskjør uten like, og det kan bli blodig. Men dette vil komme forbrukeren til gode, sier Næss.

- Matvarer tror jeg ikke blir så mye billigere. Men non-food vil nok bli merkbart billigere, sier Myklebust.

Flere analytikere tror likevel at Lidl kan få en ubehagelig overraskelse i det norske markedet.

- Det skal ikke bli lett for dem å konkurrere ut de norske kjedene. Vi skal huske på at det norske markedet er ganske annerledes. I andre land er det vanlig med svære supermarkeder, og da blir Lidl-butikkene markert annerledes. Her er ikke forskjellen så stor. Jeg tror de norske kjedene er selvsikre, sier Næss.

- Det er ikke bare moro å utkonkurrere Rema. De driver veldig bra i dag, og Lidl skal bli veldig store før det går hardt ut over dem. Jeg tror ikke Rema skjelver i buksene, sier Mathiesen.

- Skal gi dem kamp

Rema-direktør Geir Solstad skjelver i hvert fall ikke i stemmen når Dagbladet spør hvordan han ser på konkurransen.

- Først må de etablere seg og starte opp, så får vi se. Men vi ønsker Lidl velkommen og skal gi dem all kamp vi kan klare. Det blir én stor vinner i denne konkurransen, og det er forbrukeren, sier direktøren for Rema 1000, som foreløpig kan skryte av Norges laveste matpriser.

Også fra de andre store lavpriskjedene ønsker man konkurrenten lykke til.

- Vi er overrasket. Norge er et styrt og regulert marked ulikt det de er vant til. Men de får ha lykke til, sier Per Roskifte i Norgesgruppen.

- En utfordring, fastslår Terje Gulbrandsen i Hakon.

Spartansk: Lidls pallebutikker inneholder så få fordyrende elementer som mulig. - Hvis du synes det er ukoselig å handle på Rema 1000, har du ingenting på Lidl å gjøre. Men du får varer til ekstremt lave priser, sier Georg Mathiesen i Ukeavisen Fritt Kjøpmannskap.