Ekstremt lave priser

Med ekstremt lave priser, på ekstremt hemmelig vis og i ekstremt uhyggelige lokaler vil den tyske giganten Lidl utfordre de etablerte norske lavpriskjedene. Rema 1000 og Odd Reitan har størst grunn til å skjelve: Analytikere Dagbladet har snakket med spår en ny vinner av priskonkurransen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Konseptet er enkelt: Spartanske pallebutikker, få varer, unge energiske medarbeidere og null markedsføring. Ifølge ekspertene er Lidl en ekstremutgave av Rema 1000.

- Kommer de seg inn i det norske markedet, tror jeg vi har en ny vinner av priskonkurransen, sier Geir Myklebust, markedsanalytiker i Coop Norge til Dagbladet.

Ifølge Lidls annonsering, ønsker de å bygge opp et eget nett av butikker i Norge. Samarbeidspartnere, eller oppkjøp av andre, er ifølge ekspertene lite sannsynlig.

- På egen hånd

- Potensialet for oppkjøp av andre er lite. De fleste kjedene er godt etablert, og harmonerer ikke helt med Lidls konsept. Og de små kjøpmennene har allerede Rema kjøpt opp. Den eneste jeg tror er aktuell, er Smart Club. Men Lidl vil nok gjøre det meste på egen hånd, sier Myklebust.

Georg Mathiesen, redaktør i Ukeavisen Fritt Kjøpmannskap, ser for seg noe av det samme:

- I Finland skal Lidl starte 20- 30 butikker, jeg tipper det blir noe liknende her. I utgangspunktet vil de nok starte fra grunnen av, i stedet for å kjøpe opp eksisterende kjeder, tror Mathiesen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer