Vedum ut mot MDGs elbilstans:

- Ekstremt og moralistisk

MDG vil også ha elbilene ut av byene. Dieseltilhenger Trygve Slagsvold Vedum mener de er virkeligetsfjerne.

MORALISME: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum sier klart i fra om hva han mener om MDGs siste ustpill. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
MORALISME: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum sier klart i fra om hva han mener om MDGs siste ustpill. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Bilen er ikke noen styggedom, den gir bare stor frihet. Dette er moralisme. De gjør det bare vanskelig for folk.

Det sier Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum etter MDGs siste utspill: Nå vil miljøpartiet også ha elbilene bort fra norske byer.

- Veldig ekstremt

Vedum har tidligere markert seg som en varm forkjemper for at diselbilen også skal ha en plass i byer som Oslo. Han lar seg provosere over at MDG nå går enda lenger.

- MDG vil allerede forby bensin- og diselbiler i byene koste hva det koste vil. Nå går de også på elbilene. Det er veldig ekstremt. De vil forby det bare fordi det kalles bil.

Det var mandag lederen for MDGs ungdomsparti Grønn Ungdom Hulda Holtvedt kom med utspillet om å få elbilene ut av byene til NTB. Hun fikk også støtte fra fungerende partileder Arild Hermstad.

Han forklarer grepet med målsetningen om å kutte biltrafikken i de største byene. MDG sitter ved makten i både Oslo og Bergen, og i begge byene er det vedatt hårete mål for å redusere bilbruken.

DIESEL: Vedum kjører mye bil, og har selv en som går på diesel. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
DIESEL: Vedum kjører mye bil, og har selv en som går på diesel. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Ingen gamechanger

I Oslo har bystyret i sin klimastrategi vedtatt at biltrafikken skal ned med en tredel innen 2030, mens Bergen vil redusere den med 30 prosent allerede i 2023.

- Vi må redusere biltrafikken kraftig innen 2030 . Kort fortalt må vi må vi ha færre biler i byene, og da må det også bli færre elbiler, sier Hermstad.

Han peker på at det henger sammen med nullvekstmålet for utslipp, men også en grønnere og sunnere byutvikling.

- Det er ekstremt lite plass i byene. Vi vil heller bruke den på parker, åpne bytorg, sykkelveier og plass til fotgjengere.

- Elbilen er ingen gamechanger for å nå målene. Alle biler tar mye plass, de gir dårlig fremkommelighet og skaper skadelig veistøv. Elbiler har mange av de samme ulempene som andre biler, sier MDG-toppen.

- Virkelighetsfjerne

- Dette utspillet viser at MDG virker helt virkelighetsfjerne, kontrer Vedum bryskt.

- Livet er ikke bare for dem mellom 20 og 30, som ikke er avhengige av bilen. Det kan være småbarnsmoren som skal levere i barnehage og så på jobb, eller den eldre mannen som skal kjøre kona som er dårlig til beins til byen. Folk trenger bil rett og slett, også i for eksempel Bergen og Trondheim.

SYKKEL: Fungerende partileder i MDG Arild Hermstad vil ha færre elbiler i norske bysentrum. Han kjører gjerne sykkel. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
SYKKEL: Fungerende partileder i MDG Arild Hermstad vil ha færre elbiler i norske bysentrum. Han kjører gjerne sykkel. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Men Hermstad i MDG lar seg ikke pille på nesen. Han går skarpt i rette med Vedum.

- Vedum skyver grupper foran seg for å få kjøre dieselbilen sin helt inn i stortingsgarasjen, og later som det handler om småbarnsmødre og eldre. Vår politikk vil jo gi bedre politikk både for de som trenger bilen og for de som trenger kollektivtransport. Når de som ikke trenger bilen går over på buss, bane og sykkel blir det bedre plass på veien for de som er avhengige av bilen.

By mot land

Den midlertidige partilederen går heller ikke av veien for å trekke fram den velkjente by-mot-land-motsetningen, som ser ut til å bli et av de store temaene i årets stortingsvalgkamp.

- Det er påfallende hvor mye folk på bygda engasjerer seg i hvor det skal være lov til å kjøre i sentrum i Bergen og Oslo. Et stort flertall at de som bor i Oslo er faktisk helt enige i at det bør satses mer på kollektivtrafikken for å redusere behovet for bil i Oslo-området.

Hermstad peker på at de ikke vil fjerne alle elbiler fra norske byer, og er opptatt av sentrum skal være tilgjengelig for dem som ikke kommer seg like lett fram. Han mener framstillingen om at elbilene skal jages ut av byene er å dra det for langt.

- Det vil alltid være folk som vil være avhengige av bilen. Vi er opptatt av at funksjonshemmede skal få det lettere. Da er det beste å spare arealer i bykjernen, sier Hermstad.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer