Ekstremvær gjør maten dyrere

Og det er vi som er skyld i ekstremværet.

Tørke: Den ekstreme tørken i USA har ødelagt store avlinger av blant annet mais. Foto: Scott Olson/Getty Images/AFP
Tørke: Den ekstreme tørken i USA har ødelagt store avlinger av blant annet mais. Foto: Scott Olson/Getty Images/AFP Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Tidligere denne måneden ble det i en rapport utarbeidet av Meteorologisk institutt i Storbritannia og amerikanske NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration), konkludert med at økte utslipp av klimagasser kan gi mer ekstremvær.

Blant annet meldte forskerne at det er 20 ganger mer sannsynlig at den ødeleggende hetebølgen i Texas, USA, sommeren og høsten 2011 skyldes klimaendringer og ikke naturlige variabler.

Kraftige prisøkninger Eksperter har tidligere gått ut og advart mot at at den ekstreme tørken i USA kan føre til økte matpriser i store deler av verden.

Nå melder Verdensbanken om en prisøkning på mer enn 45 prosent på mais, og mer enn 50 prosent på hvete siden 1. juni. Prisene på soyabønner har steget med nesten 30 prosent, melder Radio Free Europe.

Fordi den økte prisen på soya vil øke etterspørselen etter hvete, er det også fare for at prisen på korn presses opp.

USA er verdens største produsent av både soyabønner og mais, noe som gjør at ringvirkningene vil gå langt utenfor landets grenser. Rundt om i verden brukes mais til en lang rekke produkter, fra mat til biodrivstoff. Soya brukes stort sett i mat.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer