Ekte kamp

Jeg velger meg duell. Tid, sted og våpen. La oss få det avgjort. Hvem vinner? Morgenbladet eller Klassekampen? Bendik Wold eller Aslak Nore?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«HANEKAMP

i andedammen» var paneldeltaker Mari Lendings forslag til overskrift. Tema: Er Morgenbladet blitt ei eliteavis? Tid: Aslak Nores innlegg rettet mot Bendik Wold, Morgenbladets litteraturredaktør. Sist fredag ble det debatt. Sted: Litteraturfestivalen på Lillehammer. Våpen: Ord. Veldig mange ord.

ERLING FOSSEN VAR

ordstyrer og innledet med å si at han ikke ville blandes inn i debatten. Deretter blandet han seg inn i debatten ved å gjenta at han synes Morgenbladets redaktør er feil mann, på feil sted, til feil tid. Nore kritiserte Morgenbladets debatter for å ikke sette dagsordenen, videre fyrte han hardt mot redaktør Alf van der Hagen, som har uttalt at han ikke lenger har den helt store gleden av å kritisere fordi han har altfor mange kunstnervenner. Paneldeltaker Kjetil Rolness hadde problemer med å skjønne om Wold i det hele tatt er glad i kunst og kultur, og sluttet seg til kritikken om at Morgenbladet ikke er tilstrekkelig kritisk og reflekterende. Nore ba Wold søke jobb i Høyre. Wold ba Nore innrømme at han er markedsbevisst. For van der Hagen ble det litt for mye. Satt ut av kritikken prøvde han å være litt slem tilbake, da han ropte at det kunne virke som om Erling Fossen og Mari Lending fremdeles har et forhold. Prosa-redaktør Halvor Fossli syntes det var synd at van der Hagen tok debatten personlig og ble så sår.

- Han må være glad for en debatt om Morgenbladet. Alternativet er taushet.

VIRKELIG SLEM

var bare Mari Lending. Hun gjorde en psykoanalyse av lille Aslak Nore, sønn av sin store far, Kjartan Fløgstad. Et fadermord ble etterlyst. Lending oppsummerte Nores innlegg som et skrikende barns krav om oppmerksomhet. Videre refererte hun til tante Evas (tidligere kulturredaktør i Dagbladet Eva Bratholm er Aslak Nores tante) «Donald og Dostojevskij»-visjon, samtidig som hun mente debatten fløt over av aggresjon, smisk og - ja, nettopp - fornærmelser.

DE EKTE HANENE,

Geir Berdahl (forlagssjef i Oktober), Torleiv Grue (forlagssjef i Kolon) og Trygve Åslund (forlagssjef i Aschehoug), likte det de hørte, og så temaet for debatten klart i tåka av støy, da Dagbladet traff dem etter slaget.

- Det er alltid interessant når to unge, markante talenter diskuterer massene og eliten. Diskusjonen om hovedmotsetningen mellom kunst og marked er viktig og bør føres hele tida. Det gjør vi også i forlagene. Det er farlig å ikke ha denne debatten.

Dag Solstad nikket samtykkende til den kommentaren, men han lurte på om herrene var klar over at de ble intervjuet.

ORD, ORD, ORD.

Selvsagt er det ord på en litteraturfestival. Det er ord det dreier seg om. Også i debatten om fastpris eller fripris på bøker, den viktigste på Lillehammer i år, er kunst/kommersialisering-kontrasten den ømme kjernen. Betyr fripris døden for smal litteratur og fest for bestselgerne? Ja, mener forlag, forfattere og to BI-professorer. Nei, mener Konkurransetilsynet og Cappelens Forlag. Ingen av debattene er avsluttet. Ingen har skarpladde våpen. Fyr løs.