KLESSUKSESS: Ekteparet Jalland kan se tilbake på suksessfulle åpninger av merkebutikker for klesmerket Ganni. FOTO: Finansavisen.
KLESSUKSESS: Ekteparet Jalland kan se tilbake på suksessfulle åpninger av merkebutikker for klesmerket Ganni. FOTO: Finansavisen.Vis mer

Ekteskapet fullt av klær

21 år gammel startet Anett sitt eget klesagentur.Så fikk hun samboeren, tidligere fotballproff Jørgen Jalland, med på laget og omsetter i år for 75 millioner kroner.

(Finansavisen): For ti år siden var Anett 21 år gammel og nyutdannet fra Handelshøyskolen BI. Hun fikk tipset om at det danske klesmerket Ganni ville etablere seg i Norge. Nervøs og usikker, men likevel med god tro på sine salgsegenskaper, dro hun på intervju 22. desember 2007. På nyttårsaften var agenturet hennes. To måneder senere fikk hun sin første kunde. Leiligheten hjemme i Oslo ble fylt med klær fra Ganni.

- Jeg ribbet leiligheten, gjorde den fin og presentabel for kunde- og pressemøter. De kom hjem til meg, det ble personlig, sier hun til Finansavisen.

Med mange telefonsamtaler, mye reising og bruk av et kontaktnettverk hun hadde skaffet seg ved å jobbe ved siden av studiene, startet Anett arbeidet med å bygge opp Ganni i Norge, Kundeantallet ble doblet for hver sesong de neste årene, til Anett nådde taket hun hadde satt seg på 60 kunder.

- Tålmodighet er viktig. Merket må ikke overselges. Vi hadde mange kunder i starten som ville kjøpe veldig mye, men jeg ville at Ganni skulle bli utsolgt. Det skulle være eksklusivt. Hadde jeg kjørt på og solgt mer av de mest ettertraktede kjolene, ville ikke etterspørselen vært like stor året etter.

Anett er gift med den tidligere fotballproffen Jørgen Jalland. Ekteparet er i gang med å innrede et nytt showroom i Prinsens gate. Og det er her Jørgen kommer inn i bildet. Ganni solgte bra i Norge og ønsket å åpne en merkebutikk. Spørsmålet fra Danmark var; «vil dere åpne en butikk, eller skal vi gjøre det selv?».

- Det var da jeg ble lurt inn i dette, sier Jørgen til Finansavisen.

Han hadde tidligere sagt til Anett at han ikke kunne skjønne hvordan folk kunne starte opp en butikk. Det var altfor tøft, altfor mye jobb. Men Anett overtalte ham. Sammen startet de selskapet Colina Retail og åpnet den første Ganni-butikken i Hegdehaugsveien i Oslo i 2012.

- I starten sto vi mye i butikken selv. Jeg husker vi var der begge to lille juleaften og jeg tenkte at vi aldri kunne dra på juleferie igjen. Jeg følte at vi bandt oss helt, at vi aldri kunne være borte fra butikken.

Frykten var ubegrunnet og butikkåpningene sitter på rams.

- Vi har jobbet lenge med Oslo sentrum. Plutselig dukket det opp et lokale vi kunne tenke oss. Omtrent samtidig ble vi tilbudt et lokale i Kristiansand. Det er ikke så ofte du får en telefon og blir tilbudt det som nærmest er drømmelokalet. Da måtte vi slå til, forteller Jørgen til avisen.

Omsetningen til selskapet har gått fra 2,4 millioner kroner i 2012 til 19,7 millioner i fjor. Resultatet før skatt har gått fra 620.000 til 3 millioner. I år ligger de an til et hopp i omsetningen til 35 millioner kroner. Antallet ansatte nærmer seg 40 med alle deltidsansatte.

I tillegg kommer agenturet, som fortsatt er i et enkeltpersonsforetak. Her ligger omsetningen i år an til 40 millioner kroner. I tillegg til Ganni har hun jakkemerket Lempelius i porteføljen, der hun nå har 20 kunder og jobber med å øke antallet noe.

- Historien er egentlig ganske fin. Det viktigste er å ikke bli grådig, avslutter Anett.

Andre økonominyheter:

De åtte beste sparetipsene i 2017
Fem økonomiske avgjørelser som vil følge deg resten av livet
​Kong Harald kan bli den nye «solkongen»