Elektriske sparkesykler i Oslo:

El-sparkesyklene: Blindeforbundet krever tiltak

Blindeforbundet har i møte med utleieselskapet VOI i dag kommet med krav for å hindre at el-sparkesyklene er til fare for innbyggere i Oslo.

FELLE: De elektriske sparkesyklene skaper problemer for flere i Oslo. Også brukerne av dem forstår at det kan være farlig. Se hvordan her. Video: Marie Røssland Vis mer

Denne våren har elektriske utleiesparkesykler dukket opp i Oslos gater.

Via en app på telefonen kan du låse opp den elektriske sykkelen og benytte den innenfor tidsrommet du leier den. Sparkesyklene er så godt som lydløse og har en toppfart på 20 kilometer i timen.

Når du er ferdig med sykkelen kan du sette den fra deg hvor du vil. Noen får betalt for å ta med seg sparkesyklene og lade dem hjemme.

Dagbladet skrev i går at hensatte sparkesykler på fortau har blitt et stort problem for blinde og svaksynte som har snublet i dem. Norges Blindeforbund har også fått klager fra medlemmer som er blitt påkjørt. De fleste påkjørslene har skjedd bakfra.

Vil unngå at noen blir hardt skadet

- Det er ingen som har meldt at de er blitt hardt skadet, men det er ingen grunn til å vente på at noen blir det. Blåmerker er det verste vi har hørt om. Vi har fått tilbakemeldinger om folk som har snublet i sykler på fortauet, sier Sverre Fuglerud, seksjonsleder i Blindeforbundet til Dagbladet.

Han har i dag vært i møte med utleieselskapet VOI, som er ett av selskapene som tilbyr utleie av elektriske sparkesykler i Oslo. Blindeforbundet har under møtet fremmet flere krav om hva som må til for at blinde og svaksynte skal kunne ferdes trygt.

- Dette er veldig ferskt. Når vi allerede nå får tilbakemeldinger på problemer vil dette bare tilta. De eksemplene vi har sett med påkjørsler har alle vært bakfra på fortau og noe alle kan bli utsatt for. Syklene er svært raske i akselerasjonen så dermed kan det lett oppstå uhell. Vi vil ikke nekte sparkesykler, men vi vil at man skal sikre at det blir et trygt fremkomstmiddel, sier Fuglerud.

Informasjon på norsk

I appen må de som skal leie sparkesykkel bla seg gjennom bilder med tekst med retningslinjer før de får etablert appen.

Fuglerud mener disse retningslinjene burde stå på norsk. Slik det er nå formidles retningslinjene på engelsk.

- Kommunikasjonen burde være tydeligere. Man kan heller ikke være sikker på at folk leser det som står der, sier han.

Han peker også på at det ikke blir tydeliggjort godt nok at man ikke skal parkere syklene i gangsoner og at det bør settes av egne plasser til parkering av syklene.

Ønsker mulighet til å identifisere

- Det er krav til at det skal være to og en halv meter fri bredde på fortau. I tillegg burde det også stå i retningslinjene at man må holde gangfart når man bruker sparkesykkelen på fortau, sier han.

Ifølge Fuglerud ønsker også Blindeforbundet at det skal bli lettere å identifisere syklene og hvem som leier dem.

- Det bør være krav om tydeligere merking av syklene slik at det er mulig å identifisere hvem som sykler uvettig. I dag er det nesten umulig å finne ut hvem som kjører på en person, sier han.

Tar grep

- Vi kontaktet Blindeforbundet da vi lanserte i Norge, og vi var svært fornøyde med å få møte dem i dag tidlig. Vi følte at det var et konstruktivt og nyttig møte, sier Eric André, Norden-sjef i VOI til Dagbladet.

Han opplyser at VOI ser nærmere på hvert forslag Blindeforbundet hadde. De har blant annet meldt at de vil oversette språket i appen til norsk.

- Foreløpig utelukker vi ingen av tiltakene. Vi har allerede begynt å ta noen konkrete steg for å gjøre det enda klarere hvordan man skal parkere sparkesyklene. Vi har ennå ikke rukket å ta alle avgjørelser basert på møtet, sier han.

Ifølge André vil VOI ha klarere tanker rundt de spesifikke forslagene om noen få dager.

- Dette er en problemstilling som vi tar veldig alvorlig. Vi er veldig lei oss for å høre at blinde har blitt påkjørt av sparkesykler i Oslo. Det skal ikke skje. VOI skal ikke bare være bra for brukerne våre, men også integreres godt inn i byen og ikke forstyrre fotgjengere eller andre trafikanterm, understreker han.