DIESELBYEN: I Tromsø er det nå flere dieselbiler enn bensinbiler, og elbileksplosjonen man ser i andre norske storbyer har uteblitt. Arkivfoto: Bjørn Jørgensen / NN / Samfoto
DIESELBYEN: I Tromsø er det nå flere dieselbiler enn bensinbiler, og elbileksplosjonen man ser i andre norske storbyer har uteblitt. Arkivfoto: Bjørn Jørgensen / NN / SamfotoVis mer

Elbil-veksten skjemmes av diesel-krise i storbyene

Flere velger miljøverstingen framfor bensin, hybrid og strøm.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): De fleste storbyene i Norge opplever en elektrisk revolusjon blant registrerte personbiler. I Oslo mer enn doblet antallet seg fra 3398 elbilbiler i 2013 til  6998 elbiler i 2014. Det er 19 ganger så mange som i 2009.

Men utslipps-avsløringene rundt Volkswagens dieselbiler kaster skygger over den positive utviklingen. I samme periode, fra 2009 til 2014, har antallet registrerte dieselbiler i Oslo mer en doblet seg, fra 63 637 til 129 011 personbilder med dieselmotor.

Diesel størst i Tromsø Trenden gjenspeiles i alle norske storbyer. Mens stadig flere velger bort bensindrevne biler, går flere over til diesel enn til strøm. I fjor økte dieselbestanden i storbyene Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø med tilsammen 13 371 personbiler. Det er nesten like mange nye dieselbiler som den samlede elbilbestanden i de samme byene.

Mens det i Oslo kjører 20 ganger så mange dieselbiler som elbiler, har Tromsø over 108 ganger så mange dieselbiler som elbiler.

Tromsø er også den eneste byen i Norge der antall dieselbiler har passert antallet bensinbiler. Det skjedde i fjor.

Ugunstig i kulda Forsker Rolf Hagman i Transportøkonomisk institutt (TØI) forstår hvorfor Tromsø skiller seg spesielt ut i elbilstatistikken over storbyene.

- Jo kaldere det er, jo mindre gunstig er det med elbil. Da går oppvarmingen direkte utover rekkevidden, sier han.

På den andre siden mener han elbilsalget rundt storbyene viser at adgang til kollektivfelt er en svært viktig faktor.

- Folk vil fort fram. Og det ser vi for eksempel når vi studerer salgstallene i Asker og Bærum, sier han.

Samtidig kan valget av store bilder, som suver, spille inn når en ser på antallet dieselbiler.

- Skal man ha stor bil, blir ofte diesel et foretrukket valg på grunn av avgiftsnivået. Mens småbilkjøpere velger bensin.

Problemene med partikkelforurensningene knyttet til dieselbiler overrasker ikke forskeren. Dette har norske forskere vært på sporet av siden 2011, sier Hagman.

- Vi har visst at NOx-utslippene har vært større enn typegodkjenningene har påstått. Det er den eneste forklaringen på hvorfor luften er blitt så dårlig i byene, tross påstanden om at bilene er blitt renere, sier han.

Grønt lys i tunnelen - Vi har nådd en milepæl, og det er at vi har passert 50 000 registrerte elbiler i Norge. Men vi er ikke fornøyd. Dette er bare vel 2 prosent. Målet er at alle biler enten er elbiler eller ladbare hybridbilder innen 2030, sier daglig leder Marius Holm i miljøstiftelsen Zero.

Holm registrerer at dieselbilen fremdeles er svært attraktiv for folk å kjøpe. Spesielt i det populære SUV-segmentet. Samtidig er trenden i ferd med å snu.

- I nybilsalget er det fortsatt litt mer diesel enn bensin, men pilene møtes raskt, sier han.

Samtidig peker han på at det skjer mye på el- og hybridmarkedet som utfordrer diesel-suvene.

- Her kommer det stadig flere ladbare hybrider, som Mitsubishi Outlander. BMW kommer med ny ladbar SUV, og Tesla har sin SUV på gang, sier han.

Nettopp utvalget på elbilmarkedet tror han har vært veldig avgjørende for den eksplosive veksten i Norge. Men minst like viktig mener han moms- og avgiftslettelsen har vært, som gjør at elbilmodellene er svært gunstige i Norge sammenlignet med andre land.

- Man har det samme modellutvalget i Sverige, men der har ikke veksten vært på langt nær det den har vært i Norge, sier han.

Dårlig følelse Om avsløringene rundt utslippstallene til Vokswagen sier Holm at man lenge har vært klar over at utslippene har vært langt større en testene viser.

- Vi har lenge hatt en dårlig følelse knyttet til dieselbilenes utslipp. Vi har vært inne på tanken om at det er brukt ulovlige metoder. Samtidig er testmetodene som brukes i EU så dårlige og urealistiske med hensyn til vanlig bilbruk at vi har vært klar over at tallene har vært kraftig underdrevne, sier han.

Holm sier den eneste løsningen nå er å bli kvitt dieselbilene.

- Vi må gjøre disse bilene dyrere. Da mener jeg ikke bare Porsche Cayenne, men vanlige Volksvagen Passat og Ford Mondeo. Og kanskje bør vi innføre skyhøye bompenger på dager med dårlig luftkvalitet, samt nullutslipp-soner i byene der det bare er lov med elbiler, sier han.

• I Dagbladets nye database Forskjells-Norge finner du biltallene for din kommune. Også for andre kjøretøygrupper og verdier.

KALDT: Salget av elbiler i Tromsø går ikke som varmt hvetebrød. Tvert om nevnes den økte energibruken i kulda som en viktig faktor når nordlendinger velger bort elbilen. Foto: Dagbladet
KALDT: Salget av elbiler i Tromsø går ikke som varmt hvetebrød. Tvert om nevnes den økte energibruken i kulda som en viktig faktor når nordlendinger velger bort elbilen. Foto: Dagbladet Vis mer