Snart må også elbiler betale for å kjøre gjennom bomringen. Her fra E18 ved Sjølyst.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Snart må også elbiler betale for å kjøre gjennom bomringen. Her fra E18 ved Sjølyst. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Elbiler har kjørt gratis for 600 millioner

Veksten i elbiler gjennom bomringen rundt Oslo er større enn forventet.

(Finansavisen): I tirsdagens utgave av Finansavisen kan vi lese at én av ti biler som kjørte gjennom en av de 29 bomstasjonene rundt Oslo i årets fire første måneder var en elbil. Det er selvsagt bra for miljøet at utslippene fra bilparken reduseres, men det rammer også regnskapene til Fjellinjen.

Kostbar gratisordning

I fjor tilførte bomringen rundt Oslo til 2,4 milliarder kroner til ulike vei- og kollektivprosjekter. Hadde elbilene, som også belaster veinettet i Oslo og Akershus, betalt ville overføringene vært større.

En beregning Finansavisen har foretatt viser at Fjellinjen gikk glipp av 212 millioner kroner i inntekter fra elbilene i fjor, om man legger gjennomsnittsinntekten pr. passering til grunn.

- Vi har målt utviklingen av passeringer foretatt i bomringen i Oslo og Bærum siden 2012, og ser en tydelig vekst i andel elbilpasseringer i denne perioden. Prosentandelen har økt fra 0,7 prosent til 7,6 prosent i 2016, sier kommunikasjonssjef Hilde Foss Christensen i Fjellinjen til Finansavisen.

Taper millioninntekter

Ifølge Finansavisen har Fjellinjen, siden 2012, gått glipp av i underkant av 600 millioner kroner. Hos Fjellinjen forholder de seg ikke til tapte elbilinntekter. De følger bare det mandatet politikerne har bestemt.

I går ble politikere fra Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre i Oslo og Akershus enige om at elbiler skal betale bompenger i Fjellinjen fra 1. mars 2019.

Andre økonominyheter:
Meglerhus vraker aksje – anbefaler nå åtte aksjer
DNB Markets advarer: Det kan resultere i store markedsbevegelser