Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Elbilistene kan få hele potten

Frp solgte inn bompengeavtalen som en stor seier som skulle komme alle bilistene til gode. Nå innrømmer regjeringen at elbilistene kan stikke av med alle penga.

RABATT: En Tesla Model X kjører gjennom bomstasjonen ved Bygdøylokket i Oslo. Høyre foreslår nå at hele bomrabatten til regjeringen skal komme elbilistene til gode. Foto: Aleksander Krogsvold Johansen / NTB Scanpix
RABATT: En Tesla Model X kjører gjennom bomstasjonen ved Bygdøylokket i Oslo. Høyre foreslår nå at hele bomrabatten til regjeringen skal komme elbilistene til gode. Foto: Aleksander Krogsvold Johansen / NTB Scanpix Vis mer

I statsbudsjettet er det for neste år er det satt av omlag 500 millioner kroner til Oslo for å følge opp bompengeavtalen i regjeringen. Halvparten skal gå til reduserte bompenger.

Men dette forutsetter at Oslo takker ja til redusere bompengene, noe byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og ikke minst samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) har vært skeptisk til.

For det økte statlige bidraget kommer med en pris for det rødgrønne byrådet i Oslo, de må redusere bompengene.

FORSLAG: Eirik Lae Solberg (H) skulle helst brukt de friske statlige pengene på en bompengepause på ettermiddagen, men fremmer nå et kompromissforslag. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix
FORSLAG: Eirik Lae Solberg (H) skulle helst brukt de friske statlige pengene på en bompengepause på ettermiddagen, men fremmer nå et kompromissforslag. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix Vis mer

Høyre: Alt til elbilistene

Høyres avtroppende gruppeleder Eirik Lae Solberg søker nå et kompromiss for å løse floka slik at Oslo kan få mer penger til kollektivtrafikken.

- Jeg foreslår overfor MDG og byrådet at Oslo takker ja til regjeringens tilbud om å øke den statlige andelen fra 50 til 66 prosent i de store kollektivprosjektene. Vi gjør dette på en dobbelt miljøvennlig måte ved at hele bompengereduksjonen går til å redusere elbiltakstene, sier Eirik Lae Solberg.

KAKE: Slik er statsbudsjettet fordelt forklart via en marsipankake. Vis mer

Høyre-toppen mener dette er et grønt kinderegg der man både får mer penger til kollektivsatsingen og samtidig sponser nullutslippsbiler.

Fra mars neste år settes satsene for elbilistene opp til 10 kroner utenom rushtiden og 14 kroner i rushen - uten bombrikke. Lae Solberg foreslår konkret å avlyse denne takstøkningen for elbilistene, som vil koste 200 millioner. De siste 50 millionene foreslår han at skal gå til å redusere takstene ytterligere.

- Men oppfyller dette bompengeavtalen i regjeringen at elbilistene skal stikke av med hele takstreduksjonen?

- Det er ingen begrensning på at lettelsene kan brukes til elbiler. Jeg mener dette er klart innenfor. I Oslo er elbilandelen nå 25 prosent, så en stor økende andel vil få glede av reduksjonen, sier Solberg.

Dale i august: - Alle bilister

Men kan Frp godta at seieren deres i regjering om å redusere bompengene for folk flest utelukkende skal gå til elbilistene?

Hvis vi skrur klokka to måneder tilbake, sa samferdselsminister Jon Georg Dale følgende til Dagbladet om avtalen:

- Bompengereduksjonen vi kjøper skal komme alle bilistene til gode.

Dagbladet stilte så et oppfølgingsspørsmål for å gjøre det klinkende klart at bompengeavtalen skulle komme alle bilistene til gode - ikke bare elbilistene:

- Avtalen skal gi bompengereduksjon til alle bilistene?

- Ja, jeg skal se igjen verdien av de pengene vi betaler ut. Når de har redusert bompengene for folk, får de også penger til kollektiv, svarte Dale.

Frp i dag: - Flest mulig bilister

Et valg, et forslag til statsbudsjett og to måneder senere, har imidlertid pipen fått en annen lyd fra samferdselsdepartementet. Nå er det ikke «alle» bilistene, men «flest mulig», som skal få glede av bompengereduksjonen.

På spørsmål fra Dagbladet om reduksjonen utelukkende kan gå til elbilistene, skriver statssekretær Anders B. Werp (H) i samferdselsdepartementet som følger:

«Løsningen strider ikke direkte mot regjeringens bompengeavtale, men presser nok intensjonen med det økte statlige bidraget. Reduksjonen av bompenger skal i utgangspunktet komme flest mulig til gode», skriver Werp, som presiserer at regjeringen ikke har tatt stilling til det konkrete forslaget.

Da Raymond Johansen får vite at Oslo kan få statlige penger til kollektivtrafikken uten å redusere takstene for fossilbilene, blir han veldig glad.

- Så flott! Dette er veldig spennende og absolutt noe vi skal se på. Det å finne brede flertall som også innbefatter Høyre og Venstre, er viktig for meg som leder. Dette er veldig positivt fra Høyre og jeg vil respondere umiddelbart med å si at dette er veldig bra, sier byrådsleder Raymond Johansen, som lover å følge opp forslaget.

BOMPENGER: Bompengedebatten har preget årets valgkamp, og MDGs Hulda Holtvedt mener det har vært en fordel for partiet. Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media