Jon Georg Dale (Frp) om elbilmålet

- Elbilpolitikken avslørt

Regjeringens egne beregninger viser at hele ni av ti nye biler som selges i 2025 vil være elbiler, uten at det innføres et eneste nytt tiltak. Nå beskylder Jon Georg Dale (Frp) regjeringen for å løse problemer som ikke finnes.

SALGET TAR AV: Nye beregninger viser at elbilsalget bare vi øke i Norge framover. Om fire år antas det at 9 av 10 nye biler er elbiler. Foto: Gorm Kallestad / NTB
SALGET TAR AV: Nye beregninger viser at elbilsalget bare vi øke i Norge framover. Om fire år antas det at 9 av 10 nye biler er elbiler. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Publisert

Et tydelig mål for regjeringen har lenge vært at det ikke skal selges nye bensin- og dieselbiler i Norge fra 2025.

Dette bekreftes i regjeringens ferske klimaplan, som viser hvordan de vil gå fram for å nå Norges utslippsmål. Frp gikk også med på dette målet, da de satt i regjering.

Men nå mener Frps klima- og energipolitiske talsperson, Jon Georg Dale, å ha avslørt at det ikke er nødvendig med nye virkemidler for å nå målet.

Han har bedt Klima- og miljødepartementet om svar på hvor stor andel elbilene vil utgjøre av nybilsalget uten at det innføres nye tiltak.

KRITISK: Jon Georg Dale (Frp) Foto: Nina Hansen
KRITISK: Jon Georg Dale (Frp) Foto: Nina Hansen Vis mer

9 av 10 blir elbiler

Svaret fra Klima- og miljødepartementet er at en antar at 9 av 10 nye biler som selges i 2025 vil være elbiler – bare ved hjelp av dagens virkemiddelbruk.

- Dette er ganske avslørende, rett og slett, sier Dale til Dagbladet.

Han mener det viser at mange av virkemidlene som regjeringen, med Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn i spissen vil innføre for å begrense trafikken, er avslørt som overflødige.

- Når du ser på hvilke tiltak regjeringa vil innføre, skulle man tro at det ble foreslått for å løse et problem. Svaret er at dette ikke er et problem å løse! sier Frp-politikeren.

Kritisk til tiltak

I klimaplanen har regjeringen forslått flere tiltak for å få ned utslippene i trafikken.

Frp har vært spesielt kritiske til at de vil la byer som ønsker det, få innføre soner der bensin- og dieselbiler er forbudt. Oslo, med MDG i spissen har ivret etter å få teste ut dette i Oslo.

Frp er også sterkt mot regjeringens viktigste virkemiddel i klimaplanen, som er å øke CO₂-avgiften kraftig, og dermed også prisene på bensin og diesel. Ifølge Dale viser svaret fra regjeringens egne beregninger at tiltakene er unødvendige.

- Uten å øke drivstoffet med 4-5 kroner som de foreslår, uten fossilfrie soner i byene, uten forbud mot å ikke kunne selge bensin og diesel så vi folk likevel kjøpe elbiler, sier Dale.

- Det det står igjen med, er den lille delen som ikke har et fullgodt alternativ i elbil, og som gjør at en må velge noe annet. Det illustrerer klimaplanen med to streker under svaret: En forsøker å løse en masse problemer en ikke har, med reguleringer, forbud og økt prising, uten at det betyr noe som helst. Det viser at regjeringen, med Venstre i spissen, er mer opptatt av symboler enn innhold, sier Dale, og fortsetter:

- De glemmer at det er andre som må betale regningen, sier han og sier norske lastebilselskaper vil bli utkonkurrert hvis CO₂-avgiften økes fra dagens 500 kroner til 2000 kroner i 2030, som er planen.

- Lønner seg med gulrot

- Viser ikke dette at en har ført en politikk som fungerer, med bompenger og elbilfordeler?

- Nei, det viser at folk tar bevisste valg. I dag trenger du ikke være miljøbevisst for å kjøpe elbil. Du må bare kunne regne. Det viser at det lønner seg med gulrot, og ikke er nødvendig å bruke pisk, mener Dale.

DEMONSTRASJON: Extinction Rebellion gjennomførte flere, dramatiske demonstrasjoner i Oslo mandag. Statsminister Erna Solberg mener klimaaktivistene heller burde applaudert etter regjeringens nye klimatiltak. Vis mer

- Nødvendig

Elbilandelen av nybilsalget har gått jevnt opp de siste åra. I 2020 passerte det 50 prosent.

Men klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn avviser blankt at regjeringens er elbilpolitikk er avkledd.

- Tvert om viser framskrivingen at vi fortsatt må holde elbilfordelene oppe på dagens nivå, og ikke gjøre det gunstigere å kjøre fossilbil, dersom vi skal være i nærheten av å nå 2025-målet vårt. Så det håper jeg Frp vil støtte, sier Rotevatn, med henvisning til at Frp flere ganger har tatt til orde for å fjerne elbilfordelene.

Han peker videre på at vi må gjøre mer enn å nå målet om nullutslippsbiler for å nå klimamålene Norge har satt seg.

-Vi må blant annet få flere elvarebiler på veien, satse på energiformer som hydrogen og biogass i skipsfart og tungtransport, og raskt rulle ut ny teknologi i hele transportsektoren. Det fikser ikke elbilfordelene for oss, sier han og fortsetter.

- Derfor har vi en rekke nye tiltak i klimaplanen, inkludert høyere CO₂-avgift. Det må til om vi skal klare å oppfylle Parisavtalen og lykkes med grønn vekst i Norge. Den økte inntekten fra CO₂-avgiften skal vi gi tilbake til folk og bedrifter gjennom målrettede skatte- og avgiftslettelser, og støtte til ny teknologi, sier han.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer