Elendig service - misfornøyde kunder

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Statens lånekasse for utdanning får så hatten passer av kundene. Dårlig tilgjengelighet, treg saksbehandling og manglende serviceinnstilling er hovedårsakene til at brukernes misnøye er stigende. - Det er kolossal misnøye med Statens lånekasses informasjon. Derfor går det ofte ikke opp for studentene hvilke knallharde vilkår de binder seg til før de skal betale tilbake, sier lederen i Norsk Studentunion (NSU), Line Torvik.Spurte kundene Det er Norsk Gallup Institutt som nylig har målt i hvilken grad kundene i Lånekassa er fornøyde med den informasjon og service de får under studietida og når studielånet skal betales tilbake. Særlig de som er ferdige med studiene og har begynt å nedbetale studielånet, er mer misfornøyde enn før. Gallup har også sammenliknet resultatene fra brukerundersøkelsen i Lånekassa med andre undersøkelser som måler grad av tilfredshet. Resultatet er meget nedslående for Lånekassa. Sammenlikningene viser at de som i dag betaler renter og avdrag på studielån, er like lite fornøyde med Lånekassa som sosialklienter og arbeidsledige er med sosialkontorene og arbeidskontorene. Disse kontorene ligger på bunnivå ved målinger av tilfredshet med de kommunale etatene. «Uforsvarlig» - Lånekassa har enerett på en veldig stor kundemasse - uten å ta forpliktelsene inn over seg. Torvik sier at eneste kommunikasjon fra Lånekassa til kundene er årsoppgavene og innbetalingsslippene. - Situasjonen er uforsvarlig for de 700 000 kundene i Lånekassa, sier Torvik.