Elendige lærebøker i skolen, mener forsker

Dagens lærebøker holder ikke mål. Bare de flinkeste orker å lese dem, sier forsker og lærebokforfatter Egil Børre Johnsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Johnsen har skrevet en rekke lærebøker, og er en av de få i Norge som også har bedrevet forskning på området, skriver Aftenposten.

Han viser også til en ny svensk studie som avsier en knusende dom over lærebøkene i historie.

- Det er all grunn til å slå alarm når det gjelder norske skolebarns bøker. Selv om bøkene blir godkjent av en masse instanser, er det ingen som tar det totale ansvar og påpeker det essensielle; at de fører et utvannet, dårlig språk, at en personlig forfatterstemme er totalt fraværende, og at bare de flinkeste orker å lese dem. De skolebøkene vi har i dag fører bare til at barna ikke blir boklesere, sier Egil Børre Johnsen.

En rekke instanser kontrollerer i dag at lærebøkene holder den rette standard. Johnsen mener at noe av feilen ligger i at disse instansene ikke er samkjørte.

- Språket er korrekt, det sjekker Språkrådet. Mange konsulenter arbeider for at alle fakta skal blir korrekte. Likestillingen er i orden, ingen menn bærer sementsekker, det sørger likestillingskonsulenten for. Men om teksten er god, om det er stil, komposisjon og en forfatterstemme, er det ingen som tar ansvaret for, sier Johnsen.

(NTB)