Elevene drukner i prøver

Evalueringer, kartlegginger, eksamener og prøver - alle vil finne ut hvor mye elevene kan, mens de ender opp med å fylle ut bunker av skjemaer og prøver. Norsk Lærerlag advarer nå mot at elevene kan drukne i tester og prøver.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både skolen, lærerne, kommunen og staten vil vite hvilket nivå elevene ligger på. Før jul la det såkalte Moe-utvalget fram en forslag til hvordan en skulle samordne all testingen av elevene nasjonalt. Konklusjonen var at det måtte bli bedre sammenheng i prøvene.

Belastet

- Vi må ha kartleggingsprøver som sikrer en god nok evaluering av elevene. Nasjonale prøver gir et bredere perspektiv og kan gi mer lik evaluering av elevene. Likevel er norsk skole allerede belastet med for mange prøver, spesielt på ungdomstrinnet. I framtida må vi få færre og bedre prøver, sier utdanningsdirektør i Sør-Trøndelag, Ola Moe, som har vært formann i Moe-utvalget.

I sin høringsuttalelse er ikke Norsk Lærerlag bare glad for Moe-utvalgets forslag, som de mener kan føre til et helt batteri av måleinstrumenter i norsk skole.

- En kan ende opp med at skolen blir en papirmølle, som fratar lærerne tid til å undervise. For elevene blir dette selvfølgelig slitsomt, sier leder Helga Hjetland i Norsk Lærerlag.

Paradoks

Hun setter spørsmålstegn ved mange standardiserte prøver i skolen, som har til mål å se hvordan elevene står i forhold til hverandre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er et paradoks. Målet er jo at hver enkelt elev skal få lære det som står i læreplanen, ikke være like god som sidemannen. Det er dessuten ikke alt som skjer i skolen som kan måles i resultater, sier Hjetland.

Hjetland setter også spørsmålstegn ved hensikten bak alle testene.

- Dersom vi skal ha tester, må vi også følge dem opp. Hvis resultatene ikke kan diskuteres, hva skal vi med testene da?

Stressa elever

På Ruseløkka skole i Oslo synes elevene i 9C at det blir vel mange lekser og prøver.

- Vi blir stressa. I går sto jeg opp klokka fem om morgenen for å lese på prøve, forteller Sebastian Godtfredsen.
Elevene synes det er positivt med prøver, fordi de lærer det de skal testes i. Men mange ganger pugger de bare til en prøve og glemmer det etterpå.