KUNNSKAP OG VERDISKAPNING: Ap-representant Jette Christiensen har sammen med LO-nestleder Hans Christian Gabrielsen ledet Ap-utvalget om kunnskap og verdiskapning. - Vi har sett på kunnskapskjeden som et hele, og forslaget vårt et forsøk på å tette hullene i kjeden, sier Christensen.
Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
KUNNSKAP OG VERDISKAPNING: Ap-representant Jette Christiensen har sammen med LO-nestleder Hans Christian Gabrielsen ledet Ap-utvalget om kunnskap og verdiskapning. - Vi har sett på kunnskapskjeden som et hele, og forslaget vårt et forsøk på å tette hullene i kjeden, sier Christensen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.Vis mer

- Elevene må lære kritisk tenkning i grunnskolen

- Like viktig ferdighet som lesing, skriving og matte, mener Ap-utvalg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dagens skole skal lære elevene grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving, regning, muntlig formuleringsevne og mestring av digitale verktøy.

Et Ap-utvalg ledet av stortingsrepresentant Jette Christensen og LO-nestleder Hans Christian Gabrielsen foreslår nå at det innføres en sjette ferdighet: Evne til kritisk tenkning.

- Kritisk tenkning er avgjørende for å klare å være et opplyst og selvstendig menneske - og en forutsetning for et velfungerende demokrati og en viktig ferdighet i et kunnskapssamfunn, heter det i rapporten «Muligheter i omstilling. Politisk dokument om kunnskap og verdiskapning» som legges fram i morgen.

Må lære kildekritikk - Evne til kritisk tenkning må ligge over alle fagene som en paraply. Utviklingen er slik at vi må ta indiviuelle valg tidlig. Vi må sortere informasjon og derfor lære kildekritikk tidlig, forklarer Jette Christensen.

Hun understreker at skolen også i dag lærer elevene kritisk tenkning. Men ved å sette det opp som et ferdighetsmål sammen med lesing, skriving og matte, blir det arbeidet som allerede gjøres, opphevet og understreket, mener hun.

Rapporten kan også leses som et oppgjør med filosofien i Reform 94 som daværende utdanningsminister Gudmund Hernes (Ap) sto bak.

Ikke alle skal studere - Jeg vi ikke si oppgjør, men vi varsler en kursendring. I dag er skoleløpet fra barneskolen og gjennom ungdomsskolen i hovedsak et studieforberende løp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi trenger både teoretikere og praktikere. Vi vil likestille teoretisk og praktisk kunnskap. Skolen skal utvikle ulike mennesker med ulike talent og interesser, sier Christensen.

Det yrkesfaglige utdanningsløpet bør starte i første klasse på barneskolen, gjennom praktiske fag og tilnærminger, mener utvalget.

- Det betyr ikke en time ekstra sløyd. Nå tenker man at det er på skolen kunnskapen finnes. Men hvis man velger yrkesfag, kan kunnskapen og læringen ligge andre steder, sier Christensen.

Skole og arbeidsliv Utvalget tar til orde for et tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv, og mener arbeidslivets parter må sterkere med i utformingen av fag.

Andre forslag for skolen:
• Alle elever under bekymringsgrense i grunnleggende ferdigheter i regning, lesing og skriving på 2. årstrinn skal få tilbud om tilrettelagt intensivtrening i mindre grupper.
• Det bør innføres en nasjonal norm for lærertetthet. Ved å sørge for tydelige og tilstedeværende lærere vil man kunne forebygge et negativt læringsmiljø, mener utvalget.
• Det gis støtte til offentlige arbeidsplasser og bedrifter som tar inn lærlinger.
• Stipendordninger for fagarbeidere som vil bli yrkesfaglærere. Grunnutdanningspakke for lørere på yrkesfag som mangler formell kvlifisering.
• Dimensjoneringen av tilbudet i videregående skole bygger i større grad på arbeidslivets behov for kompetanse.

Nytt industrieventyr Utvalget drøfter også hvordan kunnskap og nyskapning kan bidra til omstilling, grønt skifte og verdiskaping. De mener havbasert fornybar energi kan bli et nytt industrieventyr for Norge, og vil gjøre skognæringen til et nasjonalt strategisk satsingsområde.

Men omstilling trenger aktiv næringspolitikk og drahjelp fra staten, understreker Christensen.

Staten må gå foran Ett av forslagene er å gjøre det nye regjeringskvartalet til et såkalt «plusshus».

- Norge kan bli ledende på fornybar energi hvis vi tør å satse, og bruker politikken til å skape marked. Her må offentlig sektor gå foran og bestille klimavennlige løsninger, sier Christensen.

GRØNT SKIFTE: utvikling og bruk av mer miljøvennlig teknologi er en oppgave for næringslivet, mens myndighetenes oppgave blir å legge til rette med rammebetingelser og etterspørsel etter miljøteknologi, sier utvalget som LO-nestleder Hans Christian Gabrielsen har ledet sammen med Jette Christensen.. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
GRØNT SKIFTE: utvikling og bruk av mer miljøvennlig teknologi er en oppgave for næringslivet, mens myndighetenes oppgave blir å legge til rette med rammebetingelser og etterspørsel etter miljøteknologi, sier utvalget som LO-nestleder Hans Christian Gabrielsen har ledet sammen med Jette Christensen.. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet Vis mer